13. Een stap dichter bij ons uiteindelijke doel!

8 mei 2016 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Mulweni!
Hallo allemaal!

Voor alle moeders als aller eerste een hele fijne Moederdag gewenst! Natuurlijk ben ik deze dag niet vergeten en heb ik mijn mam verrast met een grote kaart. Een ontbijt op bed geven gaat zo moeilijk nou.. Het mooie weer is er in ieder geval gekomen!

Over 4 dagen is het zo ver, onze trip richting het National Kruger Park en dus de big 5 gaat dan van start! Wat heb ik daar onwijs veel zin in zeg! En als het goed is, is alles geregeld. Op het inpakken van onze koffer na natuurlijk. Maargoed, eerst nog een paar dagen flink hard aan het werk op kantoor en bij de na schoolse opvang groep die wij hier begeleiden.

Afgelopen week hebben we weer enkele nieuwe activiteiten aangeboden die nu en in de toekomst een bijdrage zullen gaan leveren aan de ontwikkeling van het kind. Alle spelen die we tot nu toe gegeven hebben, hebben we omgetoverd tot spelkaarten die de facilitators Sindiswa en Bulelwa na ons vertrek kunnen gaan gebruiken. Deze week hebben we een keepersspel gespeeld, maar kwamen ook touwtje springen, elastieken en een slagbal vorm aan de orde. Het liep allemaal zo leuk! Je kunt zo veel verschil zien met nu en het begin van onze stage! De facilitators zijn onwijs enthousiast en begrijpen na één keer spelen, plus een duidelijk voorbeeld het hele spel. We hebben zoveel winst behaald in de hoeveelheid tijd, wat betekend dat we veel meer kunnen spelen met de kinderen. Daarnaast stond deze week ons interview met Bulelwa op de planning, dit interview wordt gebruikt in onze film. Diverse vragen over ons project bij de Foundation Phase groep werden gesteld, waar we erg mooie antwoorden op kregen. Antwoorden waar we erg trots op mogen zijn, maar ook antwoorden waar we nog verder mee aan de slag kunnen! We kunnen de laatste weken het puntje nog even op de ‘i’ zetten en de facilitators start klaar maken om zelfstandig verder te gaan. Volgende week zijn enkele kinderen uit onze groep aan de beurt om een paar vragen te beantwoorden. Hopelijk zijn ze niet te verlegen! Ik denk dat ik deze groep en het werk dat we hier verrichten straks nog onwijs erg ga missen!

Terwijl iedereen afgelopen donderdag vertrok richting de diverse bevrijdingsfestivals, moest er hier in Kaapstad gewoon gewerkt worden. Geen probleem natuurlijk, wij kunnen dat. Het was een dag op kantoor vandaag, omdat de scholen dicht zijn i.v.m. een religieuze dag. Waarschijnlijk gewoon hemelvaart. Samen hebben wij deze dag Vuzumsi geholpen, hij heeft onze hulp nodig bij het ontwikkelen van een vernieuwend vakantie programma. Wij hebben een maand geleden gezien dat dit ook echt nodig was en we boden hem aan om onze spelkaarten in te zetten op alle andere aangesloten scholen. Op deze manier worden de spelkaarten geïntroduceerd  op de andere scholen en hebben wij weer een nieuw doel bereikt! Hij was erg tevreden over de lay-out en de inhoud van de kaarten, waardoor wij zonder twijfel goedkeuring kregen. In de pocket dus! ’s Avonds hebben we weer heerlijk kunnen trainen sinds lange tijd. Door al die vakanties en vrije dagen, hebben we behoorlijk wat trainingen gemist. Ondanks dat verliep de training super leuk en ook goed. De coach was in ieder geval tevreden!

Toen was het alweer weekend, nog 5 weken te gaan! Wow! Vrijdag ochtend zouden we gaan Shark Cage diven. Maar aangezien het hier winter wordt en ondanks dat het dan gewoon warm is, was de wind te hard en ging dit uitje niet door. Verplaatsen dus! In plaats daarvan zijn we onze hardwerkende Anouk maar gaan bezoeken bij haar stage plek Brownies en Downies. Hier hebben we samen met Andrea, onze andere huisgenoot, heerlijk gegeten en natuurlijk een brownie meegenomen als toetje voor vanavond.

Zaterdag hadden we een goed volgeplande dag, begonnen bij de biscuit mill waar we voor het eerst struisvogel gegeten hebben. Dit lijkt verdacht veel op biefstuk moet ik zeggen! Verder hebben we hier nog wat rond gelopen en zijn we na 1,5 uur weer richting huis vertrokken. Het was namelijk heerlijk winter weer, zo’n 28 graden met een beetje wind. ’s Middags zijn we weer een wedstrijd gaan kijken van de meiden waarmee we trainen. Ondanks dat de meiden met te weinig waren, ze begonnen zijn met 10 dames, de eerste rood kreeg binnen 10 minuten, er nog iemand uitviel na de rust en ze dus eindigden met 8 tegen 11 (haalt adem), hebben ze geknokt tot het einde en een super mooie wedstrijd gespeeld. Er zit progressie in! Het is in ieder geval leuk om te zien hoe de meiden vooruit gaan. ’s Avonds zijn we naar de oudste bioscoop van Kaapstad geweest, genaamd Libia. Alles hetzelfde, maar dat op de oude manier! Kaartjes halen bij een oud loket, super schattig haha! En al die oude mensen die het draaiende houden, erg leuk! We hebben hier de film Jungle Book gekeken die net uit is in de bioscoop. Wat een toffe film zeg! Voor iedereen die nog niet is geweest, een aanrader. Het lijkt zoveel op de animatie film, maar ook weer niet. Het is gewoon super goed gemaakt!

Vandaag was het wederom mooi weer, waardoor we besloten om richting het strand te vertrekken. Ingesmeerd en al lagen we eindelijk lang uit op onze handdoekjes in de zon. En ja je raad het al.. Weg zon! Helaas! Daarom maar richting Camps Bay gereden om hier de rest van de middag op het terras te zitten, ’s avonds hebben we afgesloten bij de pizzeria. Al met al dus gewoon een onwijs grote vreetdag! Maar het was gezellig en daar gaat het om!

Nu nog even wachten en dan ga ik weer gezellig socializen met de liefste ouderfiguren van de hele wereld! Nog even en ik kan ze weer knuffelen en lastig vallen!

Ik wens jullie in ieder geval nog een hele fijne avond! Over 1,5e week laat ik wel weer van me horen en zal ik jullie hopelijk niet te jaloers maken met alle verhalen over Simba en zijn vrienden in het Kruger park!

Alle liefs uit Kaapstad,

Marlieke.

1. Elke:
    8 mei 2016
    Wat een gave avonturen maak je allemaal mee! Struisvogel eten, hoe bedenk je het haha!
    Ik wens je heel veel plezier in het Kruger park. Super gaaf! En veel foto's maken !

Liefs uit een zonnig mariaparochie!