14. Een nieuw avontuur in een groot avontuur: HET Kruger National Park.

18 mei 2016 - Kruger National Park, Zuid-Afrika

Dag lieve lezers,

Zoals de meesten van jullie misschien wel weten, heb ik afgelopen week een bijzondere avontuur mogen beleven. Namelijk een reis richting HÉT Kruger National Park! Van donderdag 12 mei tot en met dinsdag 17 mei heb ik daarom voor even Kaapstad verlaten.

Afgelopen donderdag was het dan zo ver, na een half weekje stage en het inpakken van onze tassen (die we trouwens last-moment gekocht hebben omdat we er achter kwamen dat we geen koffers mee mochten nemen, STRESS!) was het tijd om te vertrekken richting het vliegveld. Voor we het wisten stonden we alweer achter de douane, waar we nog enkele uren moesten wachten. Deze tijd hebben we natuurlijk opgevuld met het bezoeken van de winkeltjes, het drinken van een lekker drankje, het spelen van super veel kaart spelletjes en natuurlijk de vele toilet bezoekjes. Om half 12 mochten we het vliegtuig in, iets later hingen we al in de lucht en voor we het wisten waren we in Johannesburg waar ons transport even later ook aan kwam. De gehele vlucht verliep prima, op een shakerige landing na! De chauffeur bracht ons naar onze eind bestemming, by bush telegraph lodge. Omdat we met z’n drieën zijn, moesten we 2 kamers boeken. 1 voor 1 persoon en 1 voor 2 personen als u goed kan rekenen, haha. Maar toen we eenmaal onze 2 persoons kamer te zien kregen, bleek dat dit echt een overdreven grote luxe suite was met 2 tweepersoons bedden erin! Hier gaan wij gewoon met z’n drieën slapen hoor! De 1 persoons kamer heeft een nachtje rust gehad. Als echte reizigers pakten we onze spullen uit zover dit nodig was en gingen daarna natuurlijk de omgeving verkennen… Nou echt niet! Er was namelijk een tv op de kamer en wanneer je 3 maanden lang geen televisie hebt kunnen kijken, is het geen probleem om afleveringen van Sesamstraat, Klokhuis, Jeugdjournaal, NOS journaal e.d. andere programma’s te kijken. Ja! Zelfs in het Nederlands! En na ons overheerlijke diner konden we zelfs het Eurovision Songfestival kijken. Nog even over het eten, dit was echt super goed! Een overheerlijke pie, met stoofvlees, groenten en puré. De perfecte bodem voor onze eerste malaria pil.. Gelukkig bleef het rustig.

Vrijdag ochtend 6 uur, de wekker gaat! Nu gaat de echte reis van start. Eerst goed ontbijten, waarna we richting het Belvedere Estate gebracht werden, waar we met z’n allen vertrokken. Maar niet voordat alle gegevens ingevuld waren en laten wij nou net ons polisnummer van onze reisverzekering niet bij ons hebben.. Oeps! Pap maar snel opgebeld, die mij het nummer door gestuurd heeft. Wat een held he? Iets over 8 konden we daarom vertrekken richting het Kruger National Park. Dit is een reis van een dikke 400 kilometer richting het noorden, wat een lange reis in de bus betekende. In de bus hebben we veel nieuwe mensen leren kennen, van verschillende leeftijden en uit verschillende landen. Erg leuk! Doordat er veel gekletst kon worden over diverse onderwerpen, vloog de reis voorbij en waren we rond half 5 aangekomen op de Camping in Nkambeni. Hier moesten we als eerste onze tenten op zetten, waarin we de komende nachten zouden doorbrengen. Na het opzetten van de tenten hebben we de rest van de camping verkent en zijn we richting hoofdgebouw gelopen waar we genoten hebben van een heerlijke braai. Je kon uit diverse dingen kiezen onder het genot van traditionele dans, typisch Zuid-Afrikaans dus! Na een gezellige avond kwam ook deze avond aan zijn einde.

De eerste nacht in één tent, mensen die zeiden dat het super koud zou worden, het gevoel hebben dat je elk moment overreden werd door een goederentrein die ontzettend veel lawaai maakte (ELK UUR!) en een oncomfortabel dun slaap matje. Toch heb ik best goed geslapen en kon ik om 5 uur gemakkelijk wakker worden. Om 6 uur stonden we met de helft van de groep klaar voor de receptie om te starten met onze eerste activiteit. De ochtend wandeling door het Kruger National Park. Omdat onze camping in het Kruger Park zelf lag, was het niet ver lopen voordat we door de poort konden gaan en het Kruger Park betraden. Als eerste kregen we een pittige introductie van één van de gidsen, die ons de regels e.d. uitlegde. ‘Een verkeerde stap en je stapt op een slang’ of ‘loop je niet in het rijtje? Dan ben jij de prooi!’ waren enkele uitspraken die aan de orde kwamen. Gelukkig hadden beide gidsen een pistool bij zich, waarmee ze dieren konden doden als er levensbedreigende situaties voorkwamen. Hierdoor voelde ik me meer dan veilig! De wandeling begon en het eerste halfuur hebben we niet meer gezien dan dieren poep en voet afdrukken. Ook werden ons diverse dingen vertelt over planten- en gras- soorten die er groeiden in het Kruger Park. Natuurlijk zaten de gevaarlijkste grassoorten al enige tijd in mijn broek genesteld. Wanneer deze grasspriet nat wordt, begint het heel langzaam rondjes te draaien en is de mogelijkheid er dat het zich in je huid boort. Lekker verhaal, gelukkig was het droog en kon ik ze na de tijd zonder probleem verwijderen uit mijn broek! Maar toen.. Toen begon het echte werk! Een baby en een moeder giraf stonden op zo’n 100m afstand! Wauw! Super gaaf om op deze manier zo dicht bij deze prachtige dieren te kunnen staan! Ook hoorde we diverse geluiden van dieren, waaronder een Nijlpaard! Naast de giraffen hebben we ook nog Impala’s gezien en een Bushbock. Na 2 uur wandelen was het uiteindelijk flink warm geworden en begonnen onze buikjes te protesteren, op naar het ontbijt dus.

De rest van de middag hebben we tijd voor ons zelf gehad, waar we natuurlijk gebruik hebben gemaakt van de douche. Niet een gewone douche, nee een speciale! Je had namelijk uitzicht op het Kruger National Park en als je geluk had zag je enkele dieren voorbij komen. Helaas, ik heb niet meer gezien dan vogels! Maar het is in ieder geval bijzonder om op zo’n manier te kunnen douchen! ’s Middags na de lunch, konden we lekker genieten aan het zwembad (onze bikini hadden we alleen thuis gelaten omdat iedereen ons zei dat het er super koud zou zijn…). 3 hert-soortige dieren liepen aan de andere kant van het hek en wilden graag even wat drinken in het kleine meertje wat er was. Op dat moment hoorden we hetzelfde geluid als wat we deze morgen hoorde en zagen we de nijlpaard boven het water uitkomen! Het was dus geen grap! De rest van de middag hebben we hem trouwens niet meer gezien, dit zijn namelijk best wel saaie dieren die de hele dag onder water luieren. Alleen wanneer ze honger hebben komen ze het water uit!

Na een rustige middag was het tijd voor onze 2e activiteit, de avond drive in 4x4 auto’s! Vol goede moed begonnen we deze trip met een enthousiaste gids. Na ongeveer een half uur kwamen we de eerste olifant tegen, die lekker aan het genieten was van zijn avondmaal. Een hij ja, want de olifanten die alleen rond lopen zijn mannetjes! Daarna kwamen we nog een groep Impala’s tegen en niet veel later begon de zon langzaam onder te gaan. Dat was ook het moment waarop wij onze auto’s mochten verlaten en voorzien werden van een borrel, Amarula. Dit is een typisch Zuid-Afrikaans drankje en tevens sponsor van het Kruger National Park. De gidsen hielden, terwijl wij gezellig konden kletsen e.d., een oogje in het zeil. Toen het eenmaal donker was, was het tijd om weer verder te gaan. Omdat je in het donker niet veel ziet, werd er gebruik gemaakt van 2 grote lampen waarmee de gidsen in de bossen schenen. In de hoop dat ogen van de dieren zouden gaan reflecteren! Helaas hebben we de rest van de avond niet meer gezien dan een uil. Hopelijk hebben we morgen meer geluk! Wij hadden in ieder geval geluk met onze auto, na terug komst kregen we namelijk te horen dat de auto van de andere groep stuk was. De rem deed het niet meer, waardoor ze een wilde rit meegemaakt hebben! Een goed diner hadden ze daarom wel verdient! Delarey, één van de begeleiders van de organisatie, had zich ook weer goed uitgesloofd en een heerlijk diner op tafel gezet! Of naja, op onze schoot..

Dag 3! Wederom onze wekker op 5 uur. Naast dat de nacht veelal hetzelfde was als de nacht ervoor, had het nu ook nog ééns geregend. Wat betekende dat vele tenten zeik nat waren en er diverse rivieren en meren ontstaan waren in de tent. Maar goed dus dat we er op tijd uit mochten en om 6 uur onze ‘Full day tour’ begon. 5 minuten na vertrek kwam de eerste auto ons weer tegemoet rijden.. Wat bleek? We waren iemand vergeten! Snel opgehaald dus, zodat ook hij alles kon mee maken. Nog geen 10 minuten in het Kruger National Park en we kwamen de eerste giraffen alweer tegen! De eerste foto sessies begonnen, haha. Niet veel later kwamen we het eerste dier tegen dat behoort tot de Big 5.. 1 keer raden? De olifant! Hij had alleen geen zin in een foto sessie en keerde ons elke keer zijn billen toe. Wij zijn daarom maar verder gereden, we hadden namelijk nog een hele dag voor ons. Niet veel later kwamen we op een plek waar allemaal auto’s stil stonden.. Daar moest een dier aanwezig zijn, maar welke!? Goed kijken en jawel hoor, het was de 2e van de Big 5! Dit was het dier dat door vele big 5 spotters gemist wordt! Het was een prachtige luipaard boven op een boomstam. Fantastisch! Onze gids en alle andere medereizigers waren natuurlijk donders enthousiast! Het leek ook net alsof het nergens bang voor was en juist genoot van alle aandacht. Na een tijdje zijn we maar weer door gereden, op zoek naar de andere dieren. En Tsjaka! Daar was nummer 3 van de big 5, de buffels! Deze dieren had ik samen met Nicki ook al in Addo Elephant gezien, maar deze keer waren er jongen te zien. Maar toen, door de portofoon werd geroepen dat we zo snel mogelijk daar en daar naar toe moesten rijden! Wat er was werd niet vertelt, een verassing! De nummer 4 van de big 5 was uiteindelijk de verassing, een hele groep met neushoorns stonden midden op de weg. Onbeschrijfelijk hoe gaaf dat is! En nog maar één van de big 5 te gaan, het zal toch niet zo zijn dat we binnen 2 uur alles al gezien hebben? Nou, dat was dus wel het geval! Een grote groep met moeder en baby leeuwen was namelijk gespot en het doel van dit avontuur is bereikt! De Big 5, compleet! De rest van de dag hebben we natuurlijk nog verder gereden, op zoek naar andere dieren. Nijlpaarden, krokodillen, gieren, schildpadden, kudu’s, impala’s, gnoe’s, velvet aapjes, nog meer luipaarden, olifanten, giraffen en buffels lieten allemaal hun koppies zien. Een top dag dus! Een dag die we afgesloten hebben met wederom een super lekkere braai. Uiteindelijk was het pas half 9 dat ik in mijn stinkende tent terecht kwam. Moe, maar voldaan!

Maandag, de laatste dag van deze tour. Onze weg richting Johannesburg stond op het programma, maar niet voordat alle tenten opgeruimd waren. Een perfecte ochtend gym moet ik zeggen en dat in het donker. Om half 7 vertrokken we dit keer met iedereen en verlieten we het Kruger National Park. De tijd vloog voorbij, maar wat heb ik een mooie dingen gezien! Maar de reis was nog niet voorbij, er stonden namelijk nog diverse activiteiten op de planning. Waaronder het bezoeken van God’s Window wat in eerste instantie niet door zou gaan vanwege het slechte weer/uitzicht. Je kunt vanuit hier namelijk tussen 2 rotspartijen door kijken, waarbij je zicht zou moeten hebben op het Kruger National Park. Zo ver konden wij niet kijken, maar het was mooi om te zien! Iets verder lopen naar boven was Rain Forest gevestigd. Even had ik het gevoel dat ik in een totaal andere wereld was! Een jungle! Ook hier had je bijzonder mooi uitzicht over de vele plantages die er aanwezig zijn in het gebied. Eenmaal weer beneden waren er nog enkele velvet aapjes die mee gereisd waren vanuit het Kruger Park. Éen van de aapjes was overduidelijk honger en die zat boven op het dakje diverse etensresten uit de prullenbak te nuttigen. Grappig gezicht om te zien! Vervolgens was het tijd om te vertrekken richting Bourke’s Luck. Dit is een super mooie plek waar twee rivieren samen komen, de treur en de bly. Op de plek waar deze rivieren samenkomen ontstaan draaikolken, wat de plek zo bijzonder maakt. Het uitzicht was adembenemend en is onbeschrijfelijk! Als laatste activiteit stonden de Three Rondawel’s op het programma. De naam zegt het eigenlijk al, we kregen 3 bergen te zien en wederom een prachtig uitzicht. Maar ook was er één stuw dam aanwezig aan de andere kant van de berg, deze stuwdam is er voor de bewoners van de townships. Zodat zij voorzien kunnen worden van water! Natuurlijk veel te laat dan afgesproken vervolgden we onze weg richting Johannesburg. Moesten ze ons deze mooie natuur maar niet laten zien he?

De rest van de reis hebben we vooral veel gezeten in de truck. Het was een wilde rit, aangezien de wegen niet al te best zijn op sommige plekken in Zuid-Afrika. Met als gevolg dat we af en toe met ons hoofd door het plafond geschoten werden. Verder ging de reis terug voorspoedig en waren we op tijd voor het diner terug bij Belvedere Estate. Dit was gelijk ook het moment waarop we afscheid moesten nemen van de eerste reizigers. Wij hebben samen met nog wat andere reizigers afgesloten met een barbecue en zijn daarna richting ons hotel gebracht. Hetzelfde trouwens als dat we de eerste nacht hadden! Het was een fantastische en goed georganiseerde reis, waar we veel nieuwe mensen hebben leren kennen. Ik heb genoten van de natuur en de gigantische dieren die we tegengekomen zijn. Dit was iets wat ik hier in Zuid-Afrika sowieso wilde meemaken en het is gewoon gebeurt! Het was een bijzonder avontuur! Dank jullie wel Nomad!

Helaas komt er aan elk avontuur ook weer een einde! Gister stond ons knal oranje vliegtuig richting Kaapstad weer op ons te wachten en uiteindelijk zijn we na een goede reis weer veilig aangekomen in ons studentenhuisje in Observatory, Cape Town! Nog 3,5 week knallen, nog 3,5 week genieten en nog zoveel mogelijk leuke dingen doen!

Ik ga jullie missen lieve, prachtige, gigantische diertjes!

Now, back to reality!

Alle liefs uit Kaapstad,

Marlieke.

1. Frinke:
    18 mei 2016
    Wat gaaf zeg! Geniet er nog van de laatste weken!! Dikke kus
  2. Paul:
    18 mei 2016
    Prachtige foto's!! Wat een geweldige belevenis Marlieke! Geniet nog vd laatste weken.
  3. Floor:
    18 mei 2016
    Wat een vetgave ervaring Marlieke, ik wil volgend jaar wel een paar weekjes met je naar Afrika en dan weet jij precies wat we allemaal moeten doen, bekijken, etc.
  4. Nanda:
    19 mei 2016
    Heel gaaf Marlieke!!!!
    Geniet er nog even van :)!