11. Garden route, een week verwijderd uit Kaapstad!

24 april 2016 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Hallo allemaal!

Ik ben weer terug in Kaapstad hoor en helaas is onze vakantie morgen weer ten einde. Afgelopen week heb ik samen met Nicki de Garden Route gedaan van Kaapstad richting Port Elizabeth. Dinsdag morgen begonnen we met rijden en het is bijzonder om te zien hoe snel de omgeving kan veranderen, na 100 kilometer zaten we echt in een heel andere wereld. Grappig om te zien hoe het in één land zo divers kan zijn, zowel qua natuur, maar ook qua bevolking en dergelijke. Het eerste stadje dat we tegenkwamen was Swellendam en tijdens de verdere reis kwamen we ook nog door Mossel Bay, George, Wilderness, Knysna, Plettenberg Bay, Tsitsikamma, Stormsriver, Jeffreys bay, Port Elizabeth en Oudtshoorn. Onze eerste overnachting was in Plettenberg bay, na een dag lang rijden en diverse dorpjes door skeuren kwamen we na een avontuurlijk toetreden aan bij African Array Lodge. Een erg mooi complex met onwijs mooi uitzicht, helaas was het tijdens de zonsondergang behoorlijk bewolkt. Hier hebben we 4 meiden leren kennen waar we eigenlijk de rest van de reis samen mee opgetrokken zijn. We hebben deze avond lekker bij de openhaard gezeten en gekletst met de andere mensen daar. ’s Ochtends een goed ontbijtje voor ons zelf gemaakt, met dit keer wel fantastisch uitzicht en toen weer vertrokken.

En jawel hoor, dit was de dag van de waarheid. In Tsitsikamma hebben ze namelijk werelds hoogste brug en ja, daar hebben ze natuurlijk een Bungeejump! Daar konden Nicki en ik niet voorbij rijden. We werden klaar gemaakt en liepen vervolgens over een lange brug (waar je door roosters de afgrond kon zien) richting de plek waar het allemaal ging gebeuren. Ik denk dat ik deze brug toch wel het engste vond haha. Er was leuke muziek, de volgorde werd bekend gemaakt en de eersten begonnen met springen. Ik was nummer 3! Toen was het mij tijd, alle koorden en andere prut werd aan mij vast gemaakt zodat ik deze sprong zou gaan overleven. Voor iedereen alvast, dat heb ik natuurlijk gedaan anders had ik dit verhaal niet kunnen typen he! Ik werd richting het randje van de brug vervoerd, aangezien ik er zelf niet naartoe kon lopen met heel dat spektakel om mijn enkels. Armen wijd, 5, 4, 3, 2, 1, BUNGEE. Dat gevoel wat er op dat moment door mijn lichaam ging was echt heel gaaf, ik deed eigenlijk net alsof ik van een hoge duikplank af sprong. Maar het water heb ik nooit gehaald! Gelukkig maar! Wat een adrenaline kick ontstaat er dan zeg! Echt super gaaf en ik heb me geen moment angstig gevoeld. Na enkele seconden was het eigenlijk ook allemaal alweer voorbij, super snel, maar zeker de moeite waard. Na ongeveer een minuut de wereld op zijn kop te hebben bewonderd, werd ik opgehaald door een van de medewerkers die mij vast maakte en mij weer normaal richting boven vervoerde. Wauw! I did it! Weer iets wat ik van m’n bucket list af kan strepen.

Na de bungeejump hadden we nog heel wat tijd over en besloten we om richting het Tsitsikamma national park te rijden. Dit staat bekend om zijn beroemde hangbrug, die op zich niet zoveel voorstelt. Wij zijn daarom niet gelopen, maar hebben deze brug bekeken vanuit een Kayak. Samen met Nicki begon onze peddel tocht door de Indische oceaan, zwaar joh! De golfen waren namelijk best hoog.. Uiteindelijk kwamen we in de buurt van de brug, waar ook het water een stuk rustiger werd. Hier hebben we tussen de hoge rotswanden van de bergen door gekayakd. Echt fantastisch! Wat een natuur! Er werd veel gegrapt door de begeleiders wat het extra leuk maakte. Uiteindelijk moesten we onze kayak verlaten en gingen we verder op lilo’s. Dit zijn eigenlijk gewoon opblaasbare luchtbedden. Voor ik het wist werd ik er al vanaf gegooid door een van de begeleiders, bedankt daarvoor nog! Ze daagden je uit om erop te gaan staan en lieten sommige matrassen leeglopen, verder waren het prima begeleiders hoor haha! Nee, ik heb echt gelachen en genoten van de omgeving. Maar stiekem was ik ook een klein beetje blij toen we de wilde zee weer hadden getrotseerd en veilig met twee voeten weer op de grond stonden. Zou toch wat zijn dat je net de bungeejump hebt overleefd en vervolgens niet levend uit een kayak komt.. Gekheid! Tijd om richting ons volgende hostel te gaan. Wat achteraf een bijzonder hostel was, ik noem het villa kakelbond 2.0. Bij aankomst stonden er allemaal dieren buiten en we waren echt in een heel ander complex dan de nacht ervoor. Het werd ’s avonds zelfs zo gek dat er een paard de bar in gereden werd en dronken gevoerd werd met bier. Ja, in Zuid-Afrika is alles mogelijk.. Voor de thuisblijvers, we verbleven in Dijembe Backpackers.

Na een nacht met onweer en verder een prima bed, konden we ons klaar maken voor een gratis pannenkoeken ontbijt. Je moest ze in ruil daarvoor wel zelf bakken, voor ons geen probleem. Na enkele minuten zaten we dan ook lekker achter een bord pannenkoeken. Ons buikje was vol voor vertrek. Jeffreys bay stond op de planning, bij aankomst waren er helaas amper golfen en dus geen surf gelegenheden. Wachten vonden we het niet waard, want Jeffreys bay stelt op het surfen en dronken worden na niet veel voor. Verder rijden richting Port Elizabeth dus. Eenmaal aangekomen in Lungile lodge zijn we richting het strand gelopen, jammer genoeg ging de zon weg en werd het erg winderig. Verder hebben we een hele leuke avond gehad met dezelfde meiden die afgelopen dagen ook met ons mee gereisd zijn, samen hebben we 3 uur lang gewacht tot onze braai klaar was en hebben we samen lekker gegeten! Daarna was het ook tijd om ons bed in te duiken, want Addo Elephants stond de dag erna op de planning!

Addo Elephant is echt geweldig, een wild park met wel 500 tot 600 olifanten. We zijn op een dag safari geweest en werden de hele dag rond gereden door een gepensioneerde man. Die notabene erg goed voor ons gezorgd heeft, mandarijnen en water in overvloed! De hele dag diverse dieren lopen zoeken en er uiteindelijk heel wat gevonden, waaronder natuurlijk olifanten, maar ook leeuwen (erg zeldzaam want er zijn er maar 12 in het park!!), buffels, kudu’s, elanden, vogels, grote kever, antilopen, schildpadden, timons en pumba’s (jawel, uit de lion king!) en natuurlijk de zebra’s. Ohja, niet te vergeten: de hoeveelheid olifanten poep was onbeschrijfelijk. Die lucht! Het was in ieder geval een geweldige dag, voor mensen die nog willen gaan: zeker doen! Ik krijg nu al zin in de safari’s in Kruger park over 3 weken!

Na twee nachten in Port Elizabeth was het tijd om weer te vertrekken richting Kaapstad, maar niet zonder afscheid te nemen van onze reis vrienden. Deze meiden gaan weer verder! We zijn richting Oudtshoorn gereden, wederom apart om te zien hoe anders het een paar kilometer verderop eraan toe gaat. We hebben ervoor gekozen om terug te reiden via route 62. Langs deze weg zijn veel meer kleinere townships gelegen en is duidelijk de armoede te zien, maar daarentegen is er hier veel meer vegetatie. Diverse fruitsoorten werden er verbouwd en verkocht. Ook was het grappig om te zien hoeveel lifters er aan de weg stonden, als je ze voorbij reed keken ze ons allemaal na.. Ze zullen wel denken, blanken? Jonge meiden? In een auto? Dat kan niet! Eenmaal aangekomen in Oudtshoorn zijn we door gestuurd naar een chocolaterie, waar we met korting diverse bonbons konden uitzoeken en opeten natuurlijk. Ik moet zeggen, sommige waren echt lekker! Vervolgens hebben we een baby giraf mogen voeren in een reservaat. Deze baby giraffen zijn afgestoten en in dit reservaat opgevangen om ze de nodige liefde en zorg te geven. Met een grote fles warme melk liepen we richting de giraf, die natuurlijk stond te springen! Echt super grappig om te doen en om mee te maken. Ze zijn zo zacht!! Daarna natuurlijk nog even op de foto en afscheid nemen maar weer. Het liefst zou ik hem mee naar huis nemen!

’s Avonds hebben we lekker pizza gegeten en zijn we op tijd richting bed gegaan. We hadden lang in de auto gezeten en dit stond de dag erna natuurlijk weer op de planning. Na een wat onrustigere nacht bij Lodge 96 zijn we vertrokken richting Buffelsdrift. Hier hebben we de kans gekregen om olifanten te voeren! Dat was ook een hele ervaring zeg, ik dacht dat we dit van achter een hek zouden doen.. Maar nee hoor! Een was m’n naam genootje, natuurlijk wel iets anders geschreven, maar de begeleiders waren er enigszins van onder de indruk. Eerst kon je voer geven wat de olifanten met de slurf aan namen, maar vervolgens moest je het zelf op z’n tong leggen. Dit was best eng en raar om te doen, maar zo vet! Na het voeren kreeg je een knuffel van de olifant, hij sloeg zijn slurf om je heen en trok je eigenlijk iets naar hem toe! Zo grappig, die slurf is zo ruw! Vervolgens kon je onder z’n kop staan en z’n oren vast houden.. En ja, die dieren zijn groot! Naast het voeren mochten we ook nog op de rug zitten en zijn we bedankt door één van de olifanten. Mooi om te zien dat die dieren, die net zoals de giraffen afgestoten zijn, nu een tweede leven hebben en met zoveel liefde behandeld worden. Ik heb echt respect voor deze mensen die dit werk doen! Ik zou graag ik hen schoenen willen staan. Na het voeren van de olifanten zijn we richting de Cango Caves gereden. Dit is een groot grotten stelsel, met diverse stalactieten en stalagmieten. Bijzonder om te zien dat dit allemaal zo ongelofelijk oud is en dat één klein drupje vocht (of wat is het?) er 100 jaar over doet om gesteente te worden. Gaaf om te zien! Ook een gek idee dat degene die het ontdekt heeft geen lamp had, maar alleen maar een olielampje..

Uiteindelijk was het tijd om weer terug te rijden richting Kaapstad. In Oudsthoorn Emma nog even op gepikt en eenmaal in Kaapstad was onze korte vakantie alweer ten einde. Ik heb genoten van alle activiteiten die ik gedaan heb en het was erg leuk om te overnachten op diverse plekken. Op deze manier leer je weer veel nieuwe mensen kennen en krijg je de kans om meer te ontdekken van het land. Maar wat betreft de Garden Route? Dat wordt groter gemaakt dan dat het is. In diverse stadjes was er niets te doen, terwijl onze verwachtingen hier juist hoog waren doordat iedereen zegt dat je er perse naar toe moet. Toch was het wel erg fijn om even weg te zijn en met ruim 1800 kilometer rijden, ben je toch weer heel wat ervaringen rijker.

Morgen is het weer zo ver, dan mogen we na 2 weken vrij weer aan het werk. Gelukkig vallen er komende weken nog super veel dagen weg in verband met vrije dagen en dergelijke. Voor mij zeker geen probleem!

Voor de mensen die vakantie hebben, een fijne vakantie gewenst! En voor de mensen die moeten werken? Ik doe dus weer met jullie mee, werkse!

Liefs,

Marlieke

1. Hilly:
    25 april 2016
    Genieten en wat een lef om te bungee jumpen. Mooie foto's. Nu weer aan het werk voor de laatste opdrachten.
    Lieve warme groet uit het koude Nederland.
  2. Paul:
    25 april 2016
    Wauw Marlieke , geweldig mooie natuurfoto's en dat bungee jumpen: kei-gaaf meid!! Wat een avontuur!!
  3. Ceciel:
    25 april 2016
    Super Marlieke gave verhalen en foto's . Mooi om op terug te kijken.
  4. Sjouke:
    25 april 2016
    Hoe ging je eerste werkdag? Na al je adrenaline van de afgelopen week zul je wel moeten afkikken . Wat een spromg zeg en wat een mooie foto als herinnering en eentje die mij zeker kippevel heeft bezorgd. Nu maar ff rustig aan meid. Dikke kus