10. Vakantie week 1: CHECK!

18 april 2016 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Hoi mensen uit het koude kikkerlandje.

Houden jullie het nog vol daar? Of zouden jullie het liefst zo snel mogelijk vertrekken richting het mooie Kaapstad? Ik zeg: het laatste! Onze eerste vakantie week zit er alweer op, het gaat ook zo hard.. En wat heb ik weer een mooie dingen beleefd afgelopen week. Doordat we niet aan het werk hoefden, konden we natuurlijk vele leuke uitjes maken en dat hebben we ook gedaan ook! Uitjes van geschiedenis tot aan springen uit een vliegtuig (ik niet helaas) en van interactie met dieren tot aan een voetbal wedstrijd! Luister en huiver zou ik zeggen…..

Te beginnen met Robbeneiland. Voor de ouderen onder de lezers van m’n blogs waarschijnlijk een bekend verhaal, maar voor mij eigenlijk een stukje wat nog ontbreekt op het gebied van mijn geschiedenis kennis. Ik moet me hier nog maar eens wat verder in gaan verdiepen wanneer ik weer in Nederland ben en zeeën van tijd heb. Het was namelijk een erg interessante dag! Natuurlijk weet ik dat Robbeneiland in verband staat met Nelson Mandela, een van de bekendste strijders tegen de apartheid in Zuid-Afrika. Hij heeft hier 18 jaar gevangen gezeten in één van de 2m bij 2,5m ‘grote’ cellen. We vertrokken met een boot richting Robbeneiland waar we na 20 minuten aankwamen. Hier stapten we met z’n allen in bussen die ons rond leidde over het eiland. Zo hebben we ook een andere cel kunnen zien die afgezonderd was van alle andere, hier zat o.a. Robert Sobukwe gevangen voor 6 jaar. Ook wonen er nog steeds mensen op het eiland en werken oude gevangenen nu als gids in de gevangenis. Hier kwamen we na de bus tour ook terecht, we konden zien waar de toenmalige gevangen binnen werden gebracht, les kregen, hun brieven schreven, werkten en de rest van de tijd doorbrachten. De cel. Erg indrukwekkend om te zien, maar ook om het verhaal te horen wat de gids ons vertelde. We hebben de cel van Mandela kunnen zien, de kleine cel waar hij niets meer had dan een matje, twee dekens, een bordje, een beker, een tafeltje en een ‘toilet’ (gewoon een emmer met deksel die elke dag door de gevangenen zelf geleegd moest worden). We kregen de gelegenheid om zelfstandig rond te lopen door de diverse cellen, waar je verschillende verhalen van gevangenen kon lezen. Tot slot kregen we de zalen te zien waarin meerdere gevangenen samen verbleven. Met soms wel 60 personen in één ruimte! Ik zou echt gek worden! Het lag aan de zwaarte van je daad in wat voor een cel of deel van de gevangenis je geplaatst werd, er zijn namelijk diverse categorieën van A tot F. Mandela heeft zijn straf uit gezeten in de B categorie. Of dit nou slechter is dan de vele andere plekken heb ik niet helemaal mee gekregen, ik weet in ieder geval wel dat ik blij ben dat ik vrij kan leven!

Afgelopen dinsdag zijn we op 40 minuten rijden vanaf Kaapstad aangekomen bij skydive cape town. Voor Kim en Nicki was het zo ver, springen uit een vliegtuig stond op beginnen. Omdat ik graag nog wat activiteiten over wil houden voor op m’n bucketlist heb ik besloten om dit over te houden voor een van mijn toekomstige reisjes! Want ja, daar heb je natuurlijk ook geld voor nodig en alle kleine beetjes helpen! ;p 3 zenuwachtige mensen stonden eindelijk klaar om richting het vliegtuigje te vertrekken en het wachten begon voor mij. Na 15 minuten wachten hoorde ik ineens gegil en zag ik ze stuk voor stuk uit het vliegtuig naar beneden vallen.. Gelukkig ging de parachute van Gerjan uit, toen ook die van Nicki. Kim die bleef maar gaan! Maar ook haar scherm ging gelukkig uit, wat betekende dat ik met alle 3 weer richting huis kon vertrekken. Ik weet in ieder geval zeker dat ik dit ook ga doen! Vanaf de grond ziet het er al gaaf uit, hoe zou het dan zijn om het toch echt zelf eens mee te kunnen maken?

Woensdag stonden onze favoriete vrienden weer op het programma, de pinguïns van Boulders Beach! Deze hebben we natuurlijk al eens gezien, maar toen waren we helaas het strand misgelopen. Aangezien Nicki dr ouders ze nog niet gezien hadden, was het tijd om hier maar eens verandering in te brengen. Net zoals de vorige keer eerst gelopen over de vlonders en kunnen aanschouwen hoe de eieren van toen veranderd zijn in piepende kleine baby pinguïns! Zo schattig! Uiteindelijk zijn we richting het strand gelopen wat we de vorige keer gemist hadden. Hier hebben we de pinguïns op nog geen meter afstand kunnen bewonderen en het strand in combinatie met het fantastische zonnige weer.. Prachtig! Ik heb ervan genoten!

’s Avonds stond het kijken van de voetbal wedstrijd in het Green Point Stadion op het programma! Ajax Cape Town (het broertje van Ajax Amsterdam) nr. 10 uit de competitie, speelde tegen Platinum stars de nr. 3 uit de competitie. Het stadion op zich was al een hele vertoning, een stadion waar 68.000 mensen terecht kunnen tijdens een wedstrijd. Bij ons waren er uiteindelijk zo’n 500 mensen denk ik! Het is trouwens ook het stadion waar Nederland de halve finale gewonnen heeft van het WK voetbal tegen Uruguay.. Dit moest ik stiekem wel even op zoeken haha. Maargoed, de wedstrijd ging beginnen en de welbekende vuvuzela’s kwamen tevoorschijn. Van het voetbal zelf heb ik daarom ook niet super veel gezien, ik weet dat het in de rust 1-0 voor Ajax was en dat de eindstand 1-1 geworden is, maar de sfeer die ontstond in het stadion was toch wel echt een hele belevenis. Ge-wel-dig! Bij ons in het stadion in Nederland zingen ze een paar liedjes met behulp van een grote trom, maar hier komen naast de vuvuzela’s ook djembés, tamboerijnen en kleinere trommels naar voren. Met als resultaat, een fantastische sfeer! Zingende en dansen de mensen, ik werd er vrolijk van! Erg leuk om een keer mee te kunnen maken! Al had Nicki d’r vader volgens mij het gevoel dat hij bij een FC Twente wedstrijd was, met z’n vlag en shirt haha.

Donderdag zijn we net als een paar maand geleden in één van de vele rode sightseeing bussen gestapt. Dit keer de blauwe route die ons langs verschillende bezienswaardigheden reed. Uiteindelijk zijn we uit gestapt om over te stappen op de paarse route, de welbekende wijn route! Deze bus bracht ons bij de oudste wijnboerderij van Zuid-Afrika, genaamd: Groot Constantia. Hier zijn we begonnen met een rondleiding, om te zien hoe de wijn er gemaakt werd. Gevolgd door een wijn proeverij! Erg leuk om te zien hoe het hele proces van wijn maken in zijn werking gaat! Ik heb veel geleerd, onder andere dat ik wijn best wel lekker begin te vinden! Dus pap, als ik thuis ben drinken we er één. Of twee? Vervolgens nog rond gelopen door de wijngaarden en hier en daar nog een verdwaalde rode druif geplukt en opgegeten. Een heerlijke dag afgesloten met zelf gemaakte pasta carbonara, mijn favoriet!

Gister zijn we in plaats van een dag op safari, richting het World of birds / monkeyland gereden. Hier hebben we honderden vogels kunnen aanschouwen. Opa, je zou dit echt geweldig vinden! Dus vergeet niet te kijken bij de foto’s he? Van parkietjes tot aan struisvogels toe, volgens mij hebben we alle vogels die er in Afrika te vinden zijn nu wel gezien. Tevens ook een goede therapie voor mensen die bang zijn voor vogels, hé Nicki? Op het feit na dat je af en toe aan de dood ontsnapt door vogels die je omver willen vliegen, was het een dag waar we niet van hadden verwacht dat het zo leuk zou zijn! Maar niet te vergeten, er waren niet alleen vogels! Ook waren er diverse apen te zien! Tot kleine Mr. Nilson aapjes aan toe, je weet wel van Pipi Langkous. Een vrouw die er werkte vroeg me op een gegeven moment om te gaan zitten op één van de bankjes. Er werden een paar zaadjes op m’n schoot gegooid en ja hoor.. de apen vlogen me om de oren! In het begin best eng, maar op een gegeven moment ook super leuk! Die beestjes zijn zo zacht en ze doen geen vlieg kwaad! Bij mij in ieder geval niet haha. Ze zaten echt overal, op je rug, op je hoofd, half in je gezicht.. Een hele ervaring! Dit maakte de dag echt compleet! Zie de leuke foto’s in het album! Tot slot hebben we nog de chapman’s peak gereden. Dit is een tolweg (40R = 2,40 euro) langs de kust. Je had zicht over de haven van Hout Bay en over de oceaan, erg mooi om te zien! Hier krijg je echt het gevoel vakantie, maar ook weet je dan zeker dat je in een heel andere wereld bent. Wat een omgeving! Vervolgens terug gereden en bij Camps Bay gegeten, onder het genot van de ondergaande zon! Een mooi einde van een goede eerste vakantie week!

Morgen vertrekken Nicki en ik richting Port Elizabeth, dit doen we door middel van de Garden route en diverse activiteiten die we onderweg zullen gaan ondernemen. Van gekke dingen doen op de hoogste brug van de wereld tot het bewonderen van de geweldige olifanten die we hopelijk zullen gaan zien! Ik heb er onwijs veel zin in en zal jullie volgende week weer voorzien van een ‘kort’ verhaaltje. Lees hem vooral wanneer je benieuwd bent naar wat wij allemaal mee gaan maken!

Alle liefs uit Kaapstad, prettige werkweek en tot ziens!

Marlieke.

1. Liedeke:
    18 april 2016
    Gaaf verhaal weer Marlieke, boeiend!!!! Je ziet er fantastisch uit xx
  2. Paul:
    18 april 2016
    Hoi Marlieke, je hebt weer veel (en afwisselend) gezien en gedaan en ik geloof zeker dat Robbeneiland indrukwekkend is. En niet te vergeten die kustlijn, erg mooi hoor!! Blijf genieten meid!
  3. Sjouke:
    19 april 2016
    Ha Marlieke, weer een mooi verhaal en wat ben ik blij dat je niet uit het vliegtuig bent gesprongen haha, moet er niet aan denken...beter doe je het bij de baby pinquins wat lief. Geniet lekker van je volgende vakantie-avonturen en ohja, wat bijzonder dat je op Robbeneiland bent geweest, onvergetelijk toch? Dikke kus en pas goed op jezel
  4. Floor:
    20 april 2016
    Haa Marlieke,

Elke week weer ben ik benieuwd naar je verhaal en lees ik hem met veel plezier en in mijn hoofd klinkt het elke keer 'waaauuuwww'.
    Super leuk om je zo te kunnen volgen en te lezen dat je het daar naar je zin hebt!
    Wat zul jij straks weer moeten wennen als je weer terug bent in Nederland. Geniet er dus nog maar even lekker van, voor je het weet zit het er al weer op!