1. Mijn avontuur is begonnen!

14 februari 2016 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Molo everybody!
Hallo allemaal!

Als aller eerste natuurlijk: Happy Valentinesday!

Afgelopen dinsdag was het zover.. 10 uur ’s ochtends begon de reis waar ik me al zo lang op had verheugd! Echter begon de spanning, hoe dichter we bij Schiphol kwamen, ook steeds meer toe te nemen. Om 12 uur ’s middags waren we eindelijk gearriveerd en kon ik samen met m’n meegereisde ouders en broertje de zoektocht starten naar mijn twee stage/reis/huis- genootjes voor de komende 4 maanden! Eenmaal gevonden hebben we samen eerst nog even wat gegeten en gedronken (al kon ik natuurlijk geen hap door mijn keel krijgen van de spanning) voordat we afscheid gingen nemen van onze familie en vrienden.

De (voorlopig) laatste kusjes en knuffels werden gegeven en we vervolgden onze weg richting de douane! Natuurlijk nog even flink zwaaien en richting de verkeerde gate lopen, waardoor we nog een extra laatste glimp op konden vangen van onze familie die we hier achterlaten. De reis is begonnen! We vlogen met Emirates eerst van Schiphol naar Dubai, waar we 3 uur moesten wachten op ons vliegtuig richting Kaapstad. We kunnen zeggen dat de reis hartstikke goed is verlopen!

Na aankomst in Kaapstad werden we opgehaald door iemand van de organisatie waar we stage gaan lopen, om ons richting ons studentenhuisje te brengen. Onderweg zijn we gelijk overspoeld met behoorlijk wat nieuwe dingen; het links rijden, de Town Ships, de bedelaars bij de verkeerslichten, het warme weer en de onwijs mooie tafelberg… Ik ben echt beland in een totaal andere wereld, maar ik vind het nu al zo gaaf! Eenmaal aangekomen bij het huis hebben we gelijk onze huisgenoten ontmoet (2 Duitse meiden en 1 Amerikaanse die we tot nu toe nog amper gezien hebben) en hebben we onze zware koffer uitgepakt om onze kamer te kunnen vullen.

Tijdens onze tweede dag werden we ’s ochtends opgehaald door Willemijn, onze begeleider van 4exchange, om kennis te maken met de vrijwilligers van het project Amy Biehl Foundation waar we de komende periode stage zullen gaan lopen. Amy Biehl Foundation is opgericht door de ouders van Amy Biehl zelf. Deze Amerikaanse vrouw is op 26 jarige leeftijd vermoord door de 4 Afrikaanse mannen, terwijl zij tijdens haar verblijf in Zuid Afrika als Anti-Apartheid activist door het leven ging. De ouders van Amy Biehl moesten voor hen gevoel op deze manier wat voor haar betekenen. Het doel van deze organisatie is het opzetten van projecten om kinderen uit achterstandswijken te voorzien van sport, muziek en andere bezigheden. Aan de hand hiervan worden ze van de straat gehouden en komen deze kinderen niet in contact met criminaliteit en drugs. Het was een fijne eerste kennismaking, waarin we meer duidelijkheid hebben gekregen. De mensen zijn er erg vriendelijk, flexibel, geïnteresseerd en onder de indruk van mijn lengte en naam.. Ik denk dat ik de komende periode maar even met een verkorte naam door het leven ga, haha! (Ze maakten er al Molika van..) Na de kennismaking zijn we richting het nieuwe centrum, het Waterfront gebracht. Hier konden we veilig pinnen en Kim haar vergeten lenzenvloeistof, zonnebril en andere dingen shoppen in het overdreven grote Victoria Wharf Shop Centre! Ook hebben we flink wat rondjes gemaakt in ‘The Cape Town Eye’. In de avond hadden we een meeting met alle andere studenten, het was alleen al een hele happening om er te kunnen komen. Het bleek dat de president er sinds tijden weer voor het eerst was, waardoor veel straten in het centrum afgesloten waren en er veel politie op de been was. Al met al een hele leuke dag en avond gehad!

Dan is nu de vrijdag aan de beurt, dit was een warme dag waardoor we besloten hadden om lekker de hele dag in de zon te gaan liggen op het strand. Samen met Kim, Nicki en Anouk (hier ontmoet!!) ben ik met een taxi richting Clifton Beach the 3th gereden en hier hebben we de hele dag lekker gebakken en genoten. Een prachtig wit strand met grote keien, uitzicht op de Lions Head en ijskoud water van de zee! Uiteindelijk kon ik ‘s avonds rustig het zand en zoute water van me af douchen omdat ik me netjes ingesmeerd had. Maar de andere meiden waren lekker eigenwijs, met als resultaat: VERBRAND!

De zaterdag begon behoorlijk hectisch. Op weg naar Waterfront om een Sightseeing tour te gaan doen om op deze manier de stad wat beter te leren kennen, moest Anouk nog even snel wat geld pinnen. Vrijwel direct kwamen er mannen op haar af om ‘te helpen’. Dit weigerde ze, waarna ze stopte met pinnen en met ons mee wilde gaan lopen richting de taxi die op ons stond te wachten. Echter hadden die mannen een goeie smoes door te zeggen dat ze haar transactie nog niet gestopt had en anderen (diezelfde mannen dus uiteindelijk) zo geld van haar rekening konden halen, wat natuurlijk helemaal niet kan wanneer je je pas al verwijderd hebt uit de automaat.. Helaas is ze door al deze hectiek en aandringende mensen (die gewoon een grote groep vormden) in de val gelokt en was ze uiteindelijk haar pinpas kwijt. Als een gek de bank bellen natuurlijk, om haar pas te laten blokkeren.. Maar het was helaas te laat, in die tijd was er al 2 keer geld van haar rekening afgehaald. Achteraf super dom, maar op zo’n moment overvalt het je enorm! Leerpunt nummero uno! Uiteindelijk konden we onze rit vervolgen en zaten we al snel in de City tour bus, zo’n grote rode bus zoals je die vanuit London kent. Ook hier zat het ons niet geheel mee, we hoorden namelijk halverwege de tour een harde knal. Eenmaal aangekomen op de helft van de Tafelberg, bleek dat de bus een klapband had! Gelukkig kwam de volgende bus zo’n 15 minuten later alweer aangereden, zodat we onze tour konden vervolgen en in de tussentijd flink wat foto’s van het mooie uitzicht konden maken. Samen hebben we erg veel mooie dingen gezien van Kaapstad en zijn we meer te weten gekomen over de historie en de leefwijze van de mensen. ’S Avonds zijn we met z’n allen naar ons huis gegaan met een taxi voor 5 personen waar we met z’n 6en inzaten, ‘PLAK PLAK PLAK’, om samen te eten en met elkaar leuke spelletjes (KLOOTZAKKEN was favoriet) en wijntjes te drinken! En wie won er telkens? Nou. Ik in ieder geval niet!

Inmiddels is het nu alweer de 5e dag in het verre zuiden! Mijn eerste indruk: onbeschrijfelijk, vriendelijke, behulpzame en gastvrije mensen die de hele dag door de tijd nemen voor alles en zingend over de straten lopen. Ik voel me steeds meer thuis hier! Vandaag zijn we rustig begonnen, Valentijnsdag zat er voor ons niet in! We zijn richting Bo-Kaap gegaan met de Uber, dit is een van de goedkoopste taxi’s die je via een app op je telefoon kunt reserveren. Bo-Kaap is een wijk in Kaapstad waar je allemaal verschillende gekleurde huisjes kunt vinden. Alle kleuren van de regenboog zijn er te vinden. Vanuit hier zijn we te voet richting Long Street en Green Market Square gelopen, erg mooie Afrikaanse spulletjes gezien. Een plek waar we zeker nog een keer naar toe gaan om flink wat leuke dingen te kopen! Vanuit hier zijn we wederom richting het Waterfront gelopen om lekker te dineren met z’n allen. En ik moet jullie zeggen, dat is gelukt. Voor zo’n 200R = 10 euro hadden wij een grote spies met 5 biefstukjes, groenten en patat!! Nu is het tijd om te gaan genieten van ons avondje rust samen met onze logé Anouk (die op het moment kamer-loos is, het zit haar ook echt niet mee hè..) en ons voor te bereiden op de week die komen gaat. Morgen zullen we beginnen bij Amy Biehl Foundation, de eerste 2 dagen staan in het teken van ontdekken. We gaan bekijken welke verschillende projecten er allemaal aanwezig zijn en waar we uiteindelijk zelf een bijdrage willen gaan leveren. Ik heb er in ieder geval heel veel zin in en ben erg nieuwsgierig naar wat er komen gaat!

Ik zal snel weer een berichtje voor jullie achterlaten om zoveel mogelijk te laten weten van wat ik meemaak tijdens dit fantastische avontuur!

Liefs en een dikke knuffel, Marlieke.

1. Sandy:
    14 februari 2016
    Wat gaaf meis! Leuk om mee te kunnen lezen xx
  2. Petra voshaar:
    14 februari 2016
    Leuk te lezen Marlieke! Veel plezier!!!
  3. Frinke:
    14 februari 2016
    Tof Marliek, geniet er van! Ben benieuwd naar je stage komende week. xxxx
  4. Herma eppink:
    14 februari 2016
    Ha die lieve meid van mij. Wat een geweldig toffe foto's en een mooi verhaal heb je weer voor ons geschreven. Genieten..... Groet mam
  5. Hilly:
    15 februari 2016
    Hoi Marlieke. Je hebt al heel wat meegemaakt en gezien. Je verhalen zijn mooi om te lezen en wat een gave foto's. Ik dacht dat ze alleen op Curacao zulke mooie gekleurde huizen hadden.
    Geniet lekker en wees waakzaam. Liefs Hilly en Jos.
  6. Liedeke:
    15 februari 2016
    Hey Marlieke, wat neem je me mee in jouw verhaal heerlijk hoor, geniet ze!!!
  7. Paul:
    15 februari 2016
    Hoi Molika........., fantastisch te lezen wat je al in een paar dagen hebt meegemaakt!! Geweldig mooi hoor!! Baie pret en wees versigtig.
  8. Nanda:
    Haaaa Nichie!!

Wat schrijf je leuk!!! Pas wel goed op jezelf he!
    Geniet van je eerste stage dagen. Ben benieuwd hoe het is :D

XXX
  9. Tina:
    Geweldig Marlieke!
    Heb je al crème soda gedronken? ;) Omnomnom... Heeeeeeel veel plezier!
  10. Engelien:
    16 februari 2016
    Ha Marlieke, top je mooie verhaal heerlijk om te lezen,vast nog mooier om te beleven.....
    Liefs Engelien
  11. Elke:
    Haaa Marliek!
    Wat heb je een super leuk verhaal geschreven! Heel leuk om te lezen :)
    Ik wens je heeel veeel succes met je eerste stage dagen en vooral genieten!

liefs elke
  12. Helma:
    16 februari 2016
    Wat veel indrukken in ėén week zeg. Ze zullen je daar nog vaak aan staren met je blonde haar en bijzondere lengte.
    Héél veel plezier in ieder geval!
  13. René:
    Marlieke!

Heel veel plezier daar! En niet teveel feesten he ;)

X
  14. Bente:
    23 februari 2016
    Ik ben trots op je. Genieten. x