9. Ik ben alweer op de helft!

10 april 2016 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Hallo lieve mensen,

Op dit moment kan ik zeggen dat ik er 2 maanden op heb zitten, maar dat ik ook nog 2 maanden te gaan heb. Vandaag is de dag dat ik exact op de helft ben! Ik heb het al vaker gezegd, maar ik doe het nog een keer: WAT VLIEGT DE TIJD!

Na een twee weken lang vakantie programma op de diverse na schoolse opvang scholen en het kamp waarvan wij deel hebben mogen uit maken, was het deze week weer tijd om te gaan genieten van onze eigen kinderen en activiteiten. Uiteindelijk hebben we van de 4 dagen, maar 1 dag les gegeven. Zuid- Afrika is Zuid-Afrika niet als er wel weer eens wat mis gaat. Maandag kregen we te horen dat het nog een vakantie dag was voor de kinderen, dinsdag was er geen water door een gesprongen leiding op de school, woensdag was er een meeting in de school en donderdag hebben we veel leuke spelletjes met de kinderen kunnen spelen. Ik heb er van genoten! De kinderen waren constant aan het lachen en vonden het trouwens ook helemaal geweldig dat de vader van Nicki actief mee deed met de Zuid-Afrikaanse spelletjes. Volgens mij had hij op een gegeven moment wel 6 kinderen aan zich hangen! Ook hoeven we de teachers van de school nog amper te begeleiden wanneer ze een spel al kennen, ze pakken alles geheel zelfstandig op en kunnen de spelen lopend houden. Erg gaaf om te zien dat ook zij super enthousiast zijn!

Ohja, even terug komend op dinsdag. Toen we hoorden dat we niet naar de school konden zaten we al in de bus opweg naar de townships. We hebben toen besloten om bij de eerste school Siya uit te stappen, zodat we hier een dagje mee konden kijken. Het was een school waarvan we nog niet veel hadden gezien. Uiteindelijk zijn we, hoe is het mogelijk?!, in de traditionele dans groep terecht gekomen. Hier hebben we de hele middag gekeken, maar ook zelf gedanst. De kinderen waren druk aan het oefenen tot dat wij in het midden gezet werden. Er werd ons een dansje aan geleerd, wat natuurlijk veel te snel ging en waarvoor je erg lenig moest zijn! Maar, het is gelukt en ik heb enorm gelachen! Voor de mensen die me niet geloven? Als ik terug ben in Nederland laat ik een filmpje zien!

Daarnaast stond deze week weer een skype gesprek op de planning, alleen moesten we daarvoor eerst in gesprek met de twee belangrijkste personen voor ons van de organisatie. Amanda en Vusi, de sport coördinator. Samen gingen we de diverse punten af en al snel bleek dat ze beiden erg blij met ons zijn. Normaal gesproken gaan de studenten die komen bij een bestaand project mee lopen en kijken, maar volgens hen brachten wij echt wat nieuws. Met onze creativiteit hebben we een nieuw project op kunnen zetten dat erg gewaardeerd wordt. Het is erg mooi en fijn om te horen dat zij er zeer tevreden mee zijn en blij zijn met onze komst. Dat onze taalbarrière dan met heel iets minder beoordeeld wordt, doet er dan niet meer toe. Wat wil je trouwens ook nog 4 jaar lang geen Engels meer gehad te hebben!? Vol goede moed gingen wij ons gesprek met Heleen in. Ook zij sprak met lovende woorden en was erg blij dat wij nu eindelijk op onze plek zaten. Maar ook dat we gebruik konden maken van onze kennis. Wel blijkt dat deze stage niet geschikt is voor lichamelijke opvoeders, omdat we maar 4 uur in de week les geven. Maargoed, dat wisten wij natuurlijk al vanaf het begin. Nu kunnen we ons mooi profileren in het sport en management onderdeel, wat zeker goed staat op ons CV! Wij zijn in ieder geval erg blij met alle woorden en zullen hierdoor extra ons best doen de laatste 2 maanden om het beste te kunnen aan leveren, maar ook om nog zoveel mogelijk ervaringen te kunnen delen.

Vrijdag was het dan zover, nar 4 pogingen zijn we eindelijk de tafelberg op gekomen! Dan wel niet lopend, maar met de kabelbaan. Voor degene die zich af vragen of we hem ook nog gaan beklimmen? Tot nu toe is het wel ons plan! Na een uur wachten konden we eindelijk in de kabelbaan stappen. Terwijl we omhoog gingen, draaide het bakje waar we in zaten 360 graden rond zodat je heel Kaapstad kon bekijken. Maar bovenop de berg was het toch wel echt even slikken, wat een hoogte en wat een uitzicht! Echt super gaaf en mooi en cool en van alles! Bovenop de berg was het gewoon geheel vlak met allemaal bosjes, hier kon je een route lopen en vanaf alle kanten over Kaapstad en omstreken kijken. Vanaf boven kon je zelfs Kaap de goede hoop zien, maar ook Stellenbosch, Muizenberg en alle andere stranden waar we vaak te vinden zijn. Ook was er voldoende leven, diverse ‘dassies’ gezien en wel honderden salamanders. Ik ben blij dat we het na 2 maanden eindelijk hebben kunnen zien, wat kom je daar tot rust zeg! Zeker zijn plek tussen de 7 wereld wonderen waard.

Terwijl het bij jullie langzaamaan lente wordt en de zon meer begint te schijnen, wordt het hier herfst (zeggen ze). Er is meer wind en we hebben meer dagen met regen, onze warme kleren moeten nu wel echt uit de koffer gehaald worden. Maar gelukkig heeft ‘Meneer Weer’ nog een kleinigheidje in petto! Afgelopen dagen lijkt het hier namelijk wel zomer met dagen waarbij de temperaturen oplopen tot de 35 graden. Niet om jullie jaloers te maken, maar de dagen aan het strand stapelen zich zo wel op! Dat is ook wat ik samen met Anouk en de meiden veel doe dit weekend. En ja, je komt hier van alles tegen. Van rode kwallen tot aan Gordon toe! Dat is toch om te gieren?

Op dit moment hebben we onze welverdiende vakantie (als het dat nog niet was de afgelopen 2 maanden)! We gaan veel leuke dingen doen en zullen uiteindelijk volgende week vertrekken voor de garden route. Samen met Nicki zal ik diverse plaatsjes gaan bezoeken en verschillende activiteiten gaan ondernemen. Ik heb er in ieder geval erg veel zin in en ben erg benieuwd naar wat ik zal gaan zien! Nu eerst genieten van weer een mooie dag op het strand, wie weet wie/ wat we vandaag tegen komen!

Allemaal nog een fijne zondag en we zien elkaar snel weer.

Lieve groetjes uit Kaapstad,

Marlieke.

1. Helma:
    10 april 2016
    Hoi Marlieke. Geniet nog even van de warme dagen. Hier is het inmiddels ook prima . Heerlijk lenteweer. Bedankt voor weer een gezellig verslag!
  2. Sjouke:
    10 april 2016
    Ohhhhhh alleen al bij het zien van die kabelbaan draait mijn maag almom haha. Maar wat een bijzonder moment is dat geweest als je kunt vertellen wat je heb beleefd als je boven op de tafelberg hebt gestaan, heel bijzonder meiske.
    En ja hoor Gordon gezien in levende lijve haha...hij heeft een his daar toch? Minstens dan ook een keer met hem op de foto als echte toerist . Begrijp ik het goed dat jullie nu 14 dagen op eigen houtje gaan reizen? Zo ja, heel veel plezier en weer veel mooie momenten beleven en pas goed op je zelf en elkaar. Dikke kus
  3. Chris V.:
    10 april 2016
    Gaaf hoor, fijn dat ze jullie inzet zo waarderen daar. Heel veel plezier nog!
  4. Opa en oma Winkels, de oudjes:
    11 april 2016
    Hallo Marlieke,
    Ook nu komen we er niet onder weg om te reageren op jouw leuke verhaal. Het is net alsof we er zelf bij zijn zo mooi schrijf je ze. De kaart die we donderdag van jou kregen laat mooi de omgeving zien waarover jij vertelt. Het aantal kusjes op de kaart die we van je kregen was al zes. Er valt nog veel te verwachten voor ons! Vandaag ga je naar Robbeneiland. We lezen wel weer hoe je het hebt gevonden. Heel veel plezier nog daar en een dikke knuffel van opa en oma,de oudjes x x x x x x x Haha!
  5. Paul:
    11 april 2016
    Hoi Marlieke, alweer op de helft!?!? Wat gaat het toch verschrikkelijk hard. En dan te bedenken wat je allemaal al hebt gedaan en gezien. Blijf genieten van de natuur, cultuur en leefomstandigheden , voor je het weet zit je weer aan de Schapendijk (overigens , ook niets mis mee hoor!! )