7. Happy Easter!

28 maart 2016 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Hoi allemaal!

Ik hoop dat jullie niet al te misselijk zijn van de vele eieren en dergelijke van afgelopen dagen, maar ook dat jullie goed genoten hebben van jullie lange weekend. Wij hebben natuurlijk ook een eitje gekookt, getikt en gegeten.. maar vooral weer veel beleefd!

Na het lange weekend van afgelopen week stond dinsdag weer een nieuwe week op ons te wachten. Om 10 uur stonden we klaar voor vertrek, tot dat we wederom een telefoontje kregen! ‘Waar blijven jullie!? Nou.. We zijn onderweg! Ja maar het is vakantie en het vakantie programma begint om 10 uur!’ Fijn begin van een nieuwe week, welkom in Kaapstad / Zuid- Afrika! Communicatie ten top, maar een half uur later zaten wij in de bus richting onze school waar 120 kinderen op ons zaten te wachten. Door de vakantie is er een ‘aangepast’ programma opgezet (zeggen ze), maar al snel bleek dat wat we normaal van 16:00u t/m 17:00u deden, nu van 10:00u t/m 13:30u gedaan werd.. Hoezo langdradig, hier gaan wij zeker wat aan doen als we de mogelijkheid krijgen! Samen met de 120 kinderen diverse spelletjes gespeeld en op het einde van de dag voorzien van hun dagelijkse sneetjes brood, met dit keer ook een zakje chips (Niknaks) en een lekkere appel! Doordat er veel nieuwe kinderen aanwezig waren, was het nogal hectisch. ’S Avonds waren we echt bekaf! Maar.. onze voetbal training stond op de planning. Veel fitness en sprint activiteiten die ervoor gezorgd hebben dat er weer even flink gewerkt werd aan onze conditie e.d. I’m feeling goooooooood, and FIT!

Woensdag stond wederom het vakantie programma op de planning, maar de bus was kapot! In dat uur hebben we ons heel erg nuttig gemaakt, komende week gaan we namelijk op kamp en hiervoor moesten 200 kaarten gemaakt worden. Wij als echte Hollanders aan het werk natuurlijk, snel en creatief! Binnen een uur was alles gedaan en konden we eindelijk vertrekken met een andere auto. In plaats van dat we direct naar de school gingen hebben we eerst nog een korte township tour gekregen van Easy. We hebben de oudste township bekeken, genaamd Langha. Dit betekend in het Xhosa, de zon. Erg indrukwekkend en interessant om mee te maken, maar op onze school dachten ze hier anders over.. We waren nog niet 1 seconden binnen en we werden al aan het werk gezet zonder dat we überhaupt wat voorbereid hadden, maar oké! Wij zo goed als afgestudeerde lichamelijke opvoeders kunnen dat. Niet veel later vertrok elk kind weer met een boterham in zijn/haar hand richting huis. Omdat we tijdens de voetbal training van dinsdag avond nog niet genoeg gedaan hadden, zijn we de woensdag avond richting See Point gereden om daar VRIJWILLIG deel te nemen aan een bootcamp. Maar ho, wie kan zeggen dat hij/zij dat gedaan heeft onder het genot van een zonsondergang en een volle maan? Juist ja, niet veel mensen! We hebben veel kracht en sprint oefeningen gedaan, maar ondanks dat ik af en toe gesmokkeld heb is er morgen toch echt een hijskraan nodig om me uit bed te krijgen..

Op de donderdag hebben we het vakantie programma geskipt. 2 dagen 120 kinderen om je heen, die stuk voor stuk aandacht nodig hebben, vonden we wel even genoeg geweest. Op kantoor hebben we Vuzi, de sport coördinator, geholpen met het op te zetten mountainbike programma. Op het internet hebben we diverse fiets winkels opgezocht en alvast een deel van deze winkels benaderd via de mail. Op deze manier komen we er achter waar welke materialen zijn en hoeveel ze kosten, zodat deze aangeschaft kunnen worden voor de kinderen. Rond half 2 zijn we richting de townships gegaan, waar we een afspraak hadden in een van scholen van de organisatie. Tijdens deze bijeenkomst hebben we het programma en de diverse regels aangehoord voor komende week. Tevens hebben we kennis kunnen maken met de facilitators die net zoals ons mee gaan op het kamp. Het gaat een kamp worden zoals in Nederland, maar dan net iets anders.. Hoe deze week was lezen jullie volgende week! Raad eens wat we ’s avonds gedaan hebben? Ja hoor, another soccer training! Dit keer hadden we veel oefeningen met de bal.. Helaas waren deze activiteiten te moeilijk en hierdoor erg traag tijdens het uitvoeren, maar het was weer gezellig!

Dit weekend was het weer zo’n feest, niet 3 maar 4 dagen weekend! Als eerste goede vrijdag, tevens onze wekelijkse rust en boodschappen-doen-dag. ’s Avonds daarentegen stond een wat actiever uitje op de planning, het beklimmen van de Lion’s Head! Om half 6 begonnen we onderaan en na 1 uur en 10 minuten klimmen hadden we dan eindelijk de top bereikt. De route begon met een normaal pad omhoog, daarna kwamen er steeds meer traptreden of stenen, gevolgd door het trotseren van diverse ladders en kettingen.. Nee mama, was niet eng! Oké, misschien een klein beetje. Maar wat een uitzicht, zicht over de stad, de tafelberg en zelfs nog een (bijna) volle maan. Op de top genoten van een heerlijke picknick en vervolgens in het donker weer terug naar het beneden. Ondanks dat we ons hoofd-lampje vergeten waren, want onze telefoon met zaklamp hadden we wel mee (maar die kun je natuurlijk niet vasthouden wanneer je je armen/handen nodig hebt), was het zeker de moeite waard!

Zaterdag was een typisch Nederlandse dag, veel regen. Tijd om dus een activiteit binnen te plannen, op naar het aquarium. Veel verschillende vissen, 3 haaien, 1 schildpad en zelfs pinguïns mogen aanschouwen. Het was leuk, maar toch wint Burgers’ zoo het! Na de tijd aangeschoven in een leuke tent waar live muziek gedraaid werd. Veel bekende liedjes werden uitbundig meegezongen door Kim, die is daar vet goed in! Tevens erg genoten van onze Natchoo’s, maar onze vis plaat daarentegen? Daar hebben we het maar niet meer over hé Nicki?! Uiteindelijk nog een avondje doorgebracht bij Anouk en genoten van de stromende regen en harde wind. Het bleef nog lang onrustig die nacht!

Zondag, 1e paasdag en dit voor het eerst zonder familie en vrienden. Niet gemakkelijk, maar we hebben er het beste van gemaakt met elkaar. Als eerste richting Hout Bay Harbour Market gereden waar we wederom diverse dingen hebben geproefd, waaronder een wrap met tonijn en een taco met kip. Ook hier was weer live muziek aanwezig en dus een erg gezellige sfeer! Alleen ons toetje mocht natuurlijk niet ontbreken.. Op aanrader van Anouk haar huisgenoten zijn we richting See Point gereden en hebben we het restaurantje ‘Crumbs & Cream’ opgezocht. Als eerste kon je hier 2 koekjes kiezen die vol gesmeerd werden met Nutella of Peanutbutter. Vervolgens werd er één grote bol ijs naar keuze tussen gedrukt en als laatste een bepaald soort topping. En jawel, een ijs sandwich is ontstaan! Smullen was het zeker! Dit was zeker niet de laatste keer dat we daar langs gekomen zijn, haha. ’s Avonds geskypet met het thuisfront en de oudjes, vervolgens zo aan kunnen schuiven aan tafel en kunnen genieten van Nicki haar in Zuid-Afrika aangeleerde pannenkoek-bak-skills. Well done!

Maandag, 2e paasdag werd natuurlijk begonnen met een gekookt eitje! Zoals het hoort hé. En om 1 uur zijn we richting SA Forest Adventures gereden. Dit klinkt best avonturistisch he? Ik kan jullie vertellen dat dit ook zeker waar was. Vanmiddag stond een zipline tour op de planning. Als eerste kregen we een harnas aan, een helm en een paar handschoenen aangereikt. Daarna mochten we in een jeep klimmen, gevolgd door een behoorlijk hobbelige route. Maar uiteindelijk kwamen we aan bij onze eerste zipline, alles werd uitgelegd en we konden van start. 7 verschillende zipline routes met af en toe klimmen tussendoor zorgde voor één uur lang plezier en vertier. Enkele banen moest je in je eentje, maar ook enkele banen moest je met z’n 2. In totaal hebben we zo'n 2,5 kilometer afgelegd en 155 meter boven de grond gehangen. De filmbeelden zijn het bewijs van het geschreeuw dat er af en toe aanwezig was! Het was in ieder geval erg leuk! Na de tijd zijn we richting een township in Paarl gereden, vandaag hebben we namelijk Rachelle ontmoet die ook stage loopt in de buurt van Kaapstad. Vanmorgen had ze er al een reis van 4 uur op zitten om überhaupt bij ons te komen en daarom hebben wij haar maar afgeleverd bij huis. Erg gaaf om te zien dat zij echt in een township woont, een mooie kans om ook eens zo’n huisje van binnen te zien en lokale mensen te spreken! Nou woont zij nog in een redelijk goed voorzien gedeelte, maar als nog super gaaf om zo iets mee te mogen maken en op deze manier te mogen leven. Het is een redelijk luxe huisje in township begrippen, leuke meubeltjes, fatsoenlijke keuken, diverse kamertjes en zelfs warm water. Een schattig klein woninkje dus! Maar Rachelle! Die braai die je host moeder ‘Princes’ beloofd heeft, die gaat er komen hoor! Wat een gaaf mens is dat zeg! Samen met Rachelle is ze toen we weg reden, keihard naar de weg gerend om ons nog maals uit te kunnen zwaaien! Geniaal!

Inmiddels zit er alweer een week op en staat er deze week een kamp van 3 dagen op onze planning. Samen met ongeveer 10 facilitators en 130 kinderen zullen wij woensdag richting een complex in Paarl rijden. Het wordt een kamp met veel verschillende activiteiten, vroeg opstaan en weinig slaap! Maar, ik heb er zin in! Zijn jullie ook zo nieuwsgierig naar mijn ervaringen van komende week? Dan moeten jullie helaas nog even een weekje wachten!

Voor nu, slaap lekker en tot volgende week!

Heel veel liefs,

Marlieke.

1. Helma:
    29 maart 2016
    Wat een energie straalt je verslag uit.
    Prachtig om te lezen.
    Wat zul je het straks saai vinden in Nederland....
  2. Rachelle:
    29 maart 2016
    Leuk om eerst over een klimpark te lezen met ziplines en vervolgens mijn naam te zien staan (1 en 1 = 2).. Maaar helaas, ik ben niet in ZA.

Veel plezier op kamp chickie!
  3. Sjouke:
    29 maart 2016
    Lieve Marlieke, die zipline, wat gaaf, en wat een lef weer om dat te dien. Ik moet er niet aan denken met mn hoogtevrees haha. Genieten he. Veel sterkte dee week op het kamp met al die kindjes. Ennnnnnn wAt ben je bruinnnnnn☺️☺️☺️