6. Een rustige week!

21 maart 2016 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Hello!

Inmiddels zit ik alweer 1,5 maand meer dan 9000 kilometer verder op! En ik geniet nog iedere dag.

Stage stond deze week in het teken van diverse showcases! Op de woensdag was er één waar wij zoals gewoonlijk eens niets vanaf wisten en donderdag was de showcase van onze mede Hollanders aan de beurt. 7 dans studenten van de opleiding uit Rotterdam hebben 2 weken lang les gegeven aan de verschillende dans groepen van de Amy Biehl Foundation en deze konden donderdag middag hun ingestudeerde act laten zien op onze na schoolse opvang Bhongolethu. Alle dans klassen van de andere scholen werden opgepropt in busjes richting de plaats van bestemming vervoerd. Na 1 uur wachten kon eindelijk de show beginnen. Diverse dans stijlen zijn er geoefend en deze waren terug te zien in hun eigen ontworpen dans, erg leuk om te zien dat de kinderen plezier hebben en veel geleerd hebben. Tijdens de normale uren zijn ze namelijk alleen gericht op de Afrikaanse dans, wat overigens super cool is om te zien! Binnenkort volgt er een filmpje, kippenvel krijg ik er elke keer weer van! Ondanks dat we veel en lang hebben moeten zitten om alle groepen te kunnen bekijken, hebben we op het einde ook onze eigen heupen even los mogen gooien. Al sta je daar toch wat minder met zelfvertrouwen, die Afrikanen zijn zo goed….. en wij zo stijf…… Na afloop kregen de kinderen net zoals elke dag dat ze op de opvang zijn, aan het eind van de dag een dubbele boterham met jam en een bekertje ranja geserveerd. Dit blijft apart om te zien. Alle kinderen moeten in een lange rij gaan staan, meiden vooraan, jongens achteraan. Een hoop geduw en getrek komt er aan te pas voordat iedereen uiteindelijk zijn/haar boterham heeft kunnen bemachtigen. Ik blijf het bijzonder vinden om te zien, dit alles voor een boterham.. Dat kennen wij eigenlijk niet tot nauwelijks in Nederland.

Naast de diverse showcases die aan de orde gekomen zijn deze week, hebben we ook weer een grote stap kunnen zetten met onze projecten. Bedankt voor de tip oom Paul, bedankt voor het printen van de hockey map Tamay en bedankt mam voor het in scannen van m’n ‘vergeten’ (die gewoon te zwaar waren om mee te nemen) boeken!! We hebben eindelijk iets te doen waarin wij ons kunnen laten zien de komende maanden. Maandag druk bezig geweest voor vuzi, voornamelijk administratief werk en gemiddelden berekenen zodat hij verder kan met zijn onderzoek. 's Middags weer sport en spel activiteiten aangeboden aan onze leuke groep met kinderen! Je krijgt al echt een band met sommige kinderen, waaronder het zoontje van een van de juffen! Wat een schatje! De kinderen gaan je steeds meer vertrouwen en snappen steeds beter wat je van ze verwacht en wat je met ze wilt bereiken. Dinsdag zijn we wederom druk geweest met onze opdrachten en het hockey programma dat we ontwikkelen voor Vuzi de sport coördinator! Ideeën komen alsmaar binnen vliegen en de motivatie is er weer! 'S middags hebben we met onze groep stencils gemaakt waarbij ze oefenen met het schrijven van de letter D. Uiteindelijk beland in een teken wedstrijd, 5 tekeningen in totaal: die van Nicki, Kim, de 2 teachers en mij. Raad eens wie er won? Juist ja! Ik! :)

Deze week hadden we geluk, ons weekend wat normaal uit 3 dagen bestaat hier, bestond nu uit 4 dagen! He? Maar hoe kan dat? Dat lees je verder op. Donderdag avond zijn we met collega stagiaires, Amerikanen, huisgenootjes en de dans studenten, 5 Nederlanders en 1 gekke Belg op stap geweest. We zijn begonnen bij een club genaamd Dubliner waar het veeeeeel te druk was. Het was namelijk St. Patricks Day! Na een tijdje hebben we toen maar besloten om richting Boogie, 20 minuten verderop, te gaan. Hier hebben we een erg leuke avond gehad tot in de late uurtjes. Erg gezellig en natuurlijk veel gedanst!

Vrijdag hebben we natuurlijk flink lang uitgeslapen, ‘s middags onze koelkast weer van onder naar boven gevuld met voer en ’s avonds hebben we de film ‘How to be single’ bekeken in de bioscoop! M’n Engels is hier zelfs zo verbeterd, dat ik de film (ZONDER ONDERTITELING) in het Engels gewoon begreep! 3 Hoeraatjes voor mezelf, ik kan het wel! Vervolgens in slaap gevallen toen we thuis kwamen, want nee ik was niet moe.

Zaterdag zijn we hopeloos op zoek geweest naar een Nederlandse kraam die in Pinelands aanwezig moest zijn. Na een hele zoek tocht hebben we uiteindelijk onze curry en pindasaus gevonden in een wagen waarin we thuis altijd loempia’s kopen! Tevens ook onze tanden in iets kunnen zetten dat leek op een kroket.. Beter iets, dan niets zeg ik maar! ’s Middags heerlijk gebakken in de zon op ons privé strand, Clifton Beach. Deze middag geëindigd met een heerlijk diner bij een restaurant aan de boulevard van Camps Bay. De meiden gingen deze avond uit en ik heb de hele avond mogen skypen met een lieve meid die ik achter heb gelaten in Nederland, lekker gekletst en lol gemaakt via het internet. Ja het kan! Dat hebben we trouwens ook gemerkt van onze Duitse huisgenoot….

Zondag, rustdag. Dus wederom lekker uitslapen en vooral veel flikken Maastricht kijken. Omdat ik niet weet wat ik anders moet kijken, kijk ik alle afleveringen terug vanaf seizoen 1 aflevering 1! Om 2 uur hadden we afgesproken in Stellenbosch, bij de Macdonalds was de bedoeling. Maar na 40 minuten hadden we het nog steeds niet gevonden. Uiteindelijk Michelle gevonden en richting het centrum gelopen, hier genoten van een goede lunch. Veel anders konden we niet, aangezien alle winkels natuurlijk open zijn op een zondag… Niet dus! Volgende keer beter. Hierna volgende nog een rustige avond met een bezoekje aan de Mac (erg toepasselijk voor deze dag) bij ons in de wijk, spelletjes verliezen en skype contact met het thuis front!

21 Maart - Human Rights Day
Opvallend is dat de rest van de wereld Human Rights Day op 10 december viert: in Zuid-Afrika gebeurt dat op 21 maart, ter nagedachtenis aan Sharpeville in 1960, een van de grootste drama’s uit de geschiedenis van Zuid-Afrika. In dat jaar – midden in Apartheid – werden tijdens een protest tegen de zojuist ingevoerde pasjeswetten, die het zwarten in Zuid-Afrika gebood om altijd een zogenaamde ‘dompas’ bij zich te dragen, 69 onschuldige betogers gedood door politievuur. Zuid-Afrika eert op Human Rights Day de Rechten van de Mens, zodat de natie het drama van Sharpeville nooit zal vergeten.

Dit is dus de reden waarom we vandaag, Maandag, vrij waren van stage. Een mooie dag wilden we er van maken.. Maar alle plannen die we hadden zaten tegen en uiteindelijk is poging 3 voor de tafelberg ook mislukt! Het was te koud, er was te veel wind, gesloten dus. Vervolgens zijn we Signal hill maar over gereden en hier hebben we kunnen genieten van het uitzicht over Kaapstad, Robbeneiland en het voetbal stadion waarin diverse wedstrijden in gespeeld zijn tijdens het WK voetbal in Zuid-Afrika. Het Green Point Stadion. Vanaf boven lijkt het net op een groot vogel nest! Binnenkort gaan we er een voetbal wedstrijd in kijken van Ajax Cape Town, ik ben benieuwd! ’s Avonds stond weer in het teken van flikken Maastricht, we hebben hier wel eens betere dagen gehad haha! Maar ondanks dat alles tegen zat (alles wat we gepland hadden ging mis of niet door) vandaag en de rest van de week, heb ik zeker wel kunnen genieten van de omgeving! Het blijft mooi en ik ben blij dat ik nog heel veel dagen en weken te gaan heb!

Een hele fijne avond nog en tot volgende week!

Heel veel liefs uit Kaapstad,

Marlieke.

1. Elke:
    21 maart 2016
    Heel leuk geschreven Marliek!
    Heel veel plezier nog :)

p.s. Waar blijft de foto met de bidon?
  2. Nanda:
    22 maart 2016
    Whoeee weer een leuk verhaal. En gelukkig geniet je nog van iedere dag.
    Ik ben nu eigenlijk wel heel nieuwsgierig naar die tafelberg ;-)
  3. Paul:
    27 maart 2016
    Blijven genieten Marlieke!! Ondanks "rustig" weekje , hebben jullie toch weer het nodige gedaan en gezien. Erg benieuwd naar het filmpje, foto's geven ook wel indruk, maar bewegende beelden des te meer. Salig Paasfees!!