4. Nog een kinderdroom wordt werkelijkheid!

6 maart 2016 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Hai lieve allemaal,

Welcome back!

Onze week begon erg goed! Want we zijn af van alle belletjes naar de taxi centrales en het lange Zuid Afrikaanse wachten op deze taxi’s. Onze beauty Vivi (als je hem open en dicht doet, komt er een laf toetertje wat net lijkt op een hond, vandaar deze naam) is namelijk gearriveerd bij huize Ivy! Vanaf deze week rijden wij zelfstandig naar kantoor en natuurlijk de vele mooie plekjes hier in Zuid Afrika met onze witte polo vivo! Nicki dacht in het begin even dat het een Ferrari was, maar ze brengt ons nu overal veilig en wel naar toe. Een top chauffeuse!

Maandag en dinsdag ochtend hebben we ons weer moeten vermaken op kantoor. De maandag zijn we weer druk bezig geweest met de leuke klusjes die de organisatie ons gegeven had. Maar de dinsdag was er minder te doen. Tijdens deze uren zijn we natuurlijk bezig geweest met onze opdrachten, maar daarnaast hebben we ook gezocht naar reisjes richting het Kruger National Park.. En raad is!? Wij vertrekken hier in mei met z’n drieën naar toe! Hoe gaaf! Ik kan me er nu al op verheugen.

Dinsdag hebben we ook een gesprek gehad met alle nieuwe stagiaires, vrijwilligers (nu inmiddels al 14!! Dat gaat nooit passen aan de drie bureau’s op kantoor..) en Kevin, de baas van Amy Biehl Foundation. Tijdens dit gesprek vertelde hij ons meer over wie hij was, wat hij voor het runnen van Amy Biehl Foundation gedaan had en wat hem hier gebracht had. Hij bracht alles heel mooi en je kon zien dat op dit moment zijn hart bij Amy Biehl lag. Met als doel het verbeteren van de levens van kinderen in de Townships. Hij had het daarnaast constant over de filosofie van Ubuntu. Dit is het diepgewortelde mensbesef, dat wij allen onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Je was niet alleen voor jezelf op de wereld gezet. Een erg leerzame middag dus!

Ubuntu Ngumntu Ngbantu! Een mens is een mens omdat er anderen zijn. Dus: ik ben omdat jij bent. - Uitspraak van Aardsbischop Desmond Tutu.

Naast deze ochtenden op kantoor stonden de middagen natuurlijk weer in het teken van de kinderen uit de Townships. Van maandag tot en met donderdag zijn we wederom richting onze na schoolse opvang groep in Bhongolethu gebracht. Deze week stonden er twee nieuwe spelletjes op het programma. Maandag was het allemaal nog erg lastig, terwijl de donderdagen (na veel herhaling) prima verliepen! Oefening baart kunst hé! Als eerste hebben we een spelletjes gespeeld waarbij de kinderen in treintjes stonden. Wanneer er één keer gefloten wordt moeten de kinderen rustig gaan joggen, als er twee keer gefloten wordt moeten de kinderen gaan zitten, als er drie keer gefloten wordt moeten de kinderen springen en wanneer er vier keer gefloten wordt moeten de kinderen een halve draai maken en dus de andere kant op! Met name die laatste was erg lastig. Iedereen wil namelijk graag voorop lopen, waardoor er in het begin niet echt treinen aanwezig waren in het spel. Al met al vonden ze het naar mijn idee erg leuk, je ziet de kinderen lachen en daar doen we het natuurlijk voor! Het tweede spel was een voor ons heel bekent tik spel, waarbij de kinderen elkaar kunnen bevrijden als ze getikt zijn. Afgelopen donderdag kwam Amanda, onze begeleidster vanuit Amy Biehl Foundation, langs om te kijken naar wat we hier deden. Ze was erg enthousiast en vond dat we een mooi concept brachten. Ook zij kon zien dat de kinderen genoten! Nu is het aan ons om het concept nog beter uit te werken en uiteindelijk een mooie map met allemaal activiteiten te ontwikkelen, zodat de teachers deze spelen na ons vertrek zelfstandig kunnen geven. Dit zijn ze nu zelfs al af en toe aan het uitproberen! Knap hoe ze dat doen!

Na onze spelen is het natuurlijk ook tijd om mee te spelen met de spelen en activiteiten die zij voorheen ook al aangeboden kregen. Zo belandde we in een spel dat ons heel erg bekent voor kwam, uiteindelijk bleek het ook gewoon zakdoekje leggen te zijn. Alleen nu niet met een zakdoek, maar met een slipper. Creatief zijn ze hier wel, aangezien ze weinig tot geen materialen hebben om te gebruiken. Naast ons project, het aanbieden van sport en spel activiteiten, is het ook belangrijk dat zij gewoon hun normale programma aan kunnen houden. Wij gaan daarom op de dinsdag helpen met de kleur, schrijf en dans activiteiten in de klas. Hierdoor leer ik ook gelijk meer Xhosa woorden die veel gebruikt worden. Al blijft dit natuurlijk wel een erg lastige taal!

Onze week bestond zeker niet alleen uit onze stage. Doordat we hier in Zuid-Afrika best wel veel lekkere dingen eten en ‘weinig actieve dingen doen’… Daalt mijn conditie een beetje! Kim had afgelopen weken al contact gezocht met diverse voetbal clubs in Kaapstad, maar dit bleek niet erg eenvoudig te zijn. Tot ze afgelopen week een mailtje terug kreeg. Raad is? Waar stonden wij dinsdag avond? Juist ja.. Op een knollenveld zoals ze dit in Zuid-Afrika kennen. Een enthousiaste meid heeft ons een halve training voorzien van informatie en dinsdag volgt onze eerste proeftraining! Dat wordt wat! Na het kijken bij de training hebben we snel gegeten, want ’s avonds stond een skype gesprek gepland met de oudjes die ik achter gelaten heb in Nederland! Ja ja, die zijn goed met techniek haha! Lekker gekletst met z’n allen en fijn om ze weer even te kunnen zien. Volgende keer mag jij meer kletsen hoor opa! Oma was er alleen maar door heen aan het praten, of niet? :p Nee oma, dat is natuurlijk een grapje. Ik heb er van genoten!

Donderdag na onze stage uren hadden we natuurlijk mega trek, maar we konden niet gelijk eten want we hadden een afspraak bij ons stam café in Obs. 2 pizza’s voor de prijs van één! En lekker dat ze waren! Daarna wederom geëindigd met een heerlijk toetje! Na het eten nog richting een pool centrum geweest, om hier met z’n vier te gaan poolen. Erg gezellig, maar ik moet nog wel weer even oefenen voordat ik weer op niveau mee kan komen ;p. Tevens was ons weekend ingeluid!

Vrijdag, een dag waar nog een van mijn kinderdromen uit ging komen. Aan het begin van de middag ben ik samen met Kim, Nicki en Anouk in de auto gestapt richting de haven van Hout Bay. Natuurlijk was er weer een hoop file, waardoor we echt net op tijd aan kwamen bij de stand waar we ons moesten melden. Jullie vragen je zeker af wat we gingen doen hé? Nou.. We gingen snorkelen en zwemmen met de zeehonden!! Ik kreeg een wetsuit aan die gigantisch stonk en veel te groot was, maar dit moest omdat de anderen te kort waren en ik het anders koud ging krijgen in het water.. Die lange Nederlanders ook hé. Het was trouwens niet gemakkelijk om zo’n nat wetsuit aan te krijgen haha, geloof me het had mooie beelden op kunnen leveren bij ons allen. Voordat we de boot om mochten, kregen we een korte introductie waarin het doel en de regels waaraan je je tijdens de trip moest houden werden uitgelegd. Alles begrepen? Ja? Lets go dan maar! In de haven kwamen we de eerste chillende en luierende zeehonden al tegen die aan het genieten waren van de zon. Al snel kwamen we terecht op het open water en gingen we op hoge snelheid richting het eiland waar de zeehonden zich bevinden. Onderweg nog moeten stoppen omdat er iets in het water was gevallen en 500 meter verder stopten we ineens nog een keer.. Raad is wie of wat we tegen kwamen? Zelfs al is het helemaal niet het seizoen om hier te zwemmen voor dit ongelofelijk mooie dier? Wally de WALVIS! Hoe vet! Hij zwom gewoon 5 meter naast ons. Vertelt werd dat het een bultrug walvis is, niet zomaar een walvis dus! Echt, ik denk dat dit het hoogte punt was van de hele dag aangezien we ons hier totaal niet op voorbereid hadden. En het snorkelen met zeehonden moest nog beginnen! Gaaf gaaf gaaf! Na het bewonderen van dit prachtige en gigantische beest zijn we verder gevaren richting onze bestemming. Al snel kwamen we bij een rotsen eiland waar zich wel 10.000 zeehonden bevonden. Hier hebben we ons verder aangekleed, zijn we voorzien van een duikbril en snorkel en werd de boot natuurlijk vast gelegd. Wanneer we klaar waren, mochten we de zee betreden.. 1, 2, 3, PLONS! Een hoop gegil van de meiden, want ja het water was echt heel koud! Maar dit werd al snel vergeten toen de eerste zeehonden om ons heen kwamen zwemmen. Wat een super leuke en schattige beestjes zijn het zeg! Boven water hebben ze amper ogen, maar zodra je ze onder water ziet veranderen ze in hele grote. Het waren er ook gewoon super veel! En ook super veel jonge zeehondjes, die leerden zwemmen en graag met je wilden spelen. Ze gaan ongeveer 2 meter voor je op de kop in het water liggen, met de neus richting de bodem en de staart boven water. Ze kijken je aan en na enkele seconden komen ze heel hard op je af zwemmen en om je heen zwemmen! Anouk schrok hier de eerste keer best wel erg van, he Anouk? Toch is dit uiteindelijk het leukste van alles! Je moest wel uit kijken, wat voor je het wist was je je flipper kwijt.. Of je had die van een ander in je gezicht haha! Wat een gave ervaring zeg! Jammer dat ik samen met Nicki zo nodig misselijk moest worden van de golven en het knellende pak om je nek. Richting de gids, (die ons natuurlijk eerst vroeg of we wel zeehonden gezien hadden! Al was moeilijker om er geen gezien te hebben.. :p) die ons vertelde dat we rustig richting de boot konden gaan. Uiteindelijk zijn we als spartelende visjes in de boot beland en konden we hier rustig bijkomen en verder genieten van de zeehonden die springend boven het water uit kwamen. Niet veel later was het ook weer tijd, om na drie kwartier snorkelen, weer terug te gaan richting land. Wat heb ik hiervan genoten zeg! We zijn onze dag geëindigd bij Signal Hill, waar we met ons overheerlijke broodje mochten genieten van een uitzicht over een heel groot deel van Kaapstad! Hier gaan we zeker een keer naar toe om de zonsondergang te bewonderen.

Zaterdag ochtend weer vroeg uit de veren om een nieuwe poging te wagen voor het beklimmen van de Tafelberg. Raad is? Weer regen! Daarom hebben we maar besloten om alleen richting Kirstenbosch te gaan. Dit is een erg mooie en grote botanische tuin aan de voet van de tafelberg. We hebben hier een paar uur rond gelopen en natuurlijk een paar foto’s geschoten op de Tree Canopy Walkway. Dit is een wiebelende brug waarop je een mooi uitzicht hebt over de omgeving en de tuin zelf! Vele typische Zuid-Afrikaanse planten soorten kunnen bewonderen en uiteindelijk lekker gegeten in het MOYO restaurant. ’s Middags richting de Pick’nPay om onze koelkast weer rijkelijk te kunnen vullen. Hier hebben we ook de nodige producten gekocht om ons zelf te voorzien van een typisch Nederlands gerecht, namelijk pannenkoeken! Geen Koopmans, maar een eigen recept. Baie lekker! Zeker voor herhaling vatbaar!

Vandaag zullen we richting Blouberg vertrekken, hopelijk hebben we geen last van de grote fiets wedstrijd die er op dit moment gaande is in Kaapstad. Van Amy Biehl Foundation fietsen er ook enkele vrijwilligers mee om geld in te zamelen voor de kinderen uit de Townships. Blouberg is een groot strand dat voornamelijk bekent staat onder de Kite surfers. Wij gaan hier natuurlijk genieten van de zon en het mooie uitzicht wat je krijgt over onder andere de tafelberg. Tevens zullen wij vanmiddag gaan genieten van een braai en de gezelligheid met de meiden. Ik heb er zin in!

Wederom een fantastische week! Ondanks dat ik m’n familie en vrienden wel een beetje ga missen, wil ik hier nog lang niet weg! Ik beleef hier zulke mooie dingen, echt ongelofelijk! En dan te bedenken dat dit nog steeds maar het begin is..

Tot volgende week allemaal! De foto’s en filmpjes volgen vanavond of morgen. :)

Een dikke knuffel en heel veel liefs,

Marlieke!

1. Sjouke:
    6 maart 2016
    Hai lieve Marlieke, wat een prachtig verhasl weer, je beschrijft alles zo goed, in mn gedachten zie ik je gaan maar kom bij lange na niet bij de mooie beelden om te beleven hoe mooi het daar is....en het laat ons nog meer verlangen naar mooier lenteweer, t schiet hier niet op, paar uurtjes zon en dan weer dagen koud en guur..hou je goed daar en pas goed op je zelf, dikke kus en knuffels
  2. Hilly:
    6 maart 2016
    Wat leuk allemaal . Zeehonden, walvissen! Wat kom je al niet tegen in die grote zee. Het lijkt wel een grote vakantie. Je was toch op stage? Veel plezier en genieten. Lieve groet Jos en Hilly.
  3. Rachelle:
    6 maart 2016
    Ik word jaloers van jouw eetgedrag.. stuur even wat lekkere afrikaanse dingen deze kant op!
  4. Paul:
    6 maart 2016
    Geweldig Marlieke , wat een belevenissen!! Je zou haast vergeten dat je met stage bent.......... En je bent nog maar 4 weken onderweg. Veel plezier de komende week!
  5. Tina:
    6 maart 2016
    Wat gaaf allemaal Marlieke! Zo goed om te lezen en te zien hoe ontzettend je aan het genieten bent. Heel veel plezier gewenst maar weer! Xx
  6. Evelien:
    6 maart 2016
    Heeey Marlieke! Wat super om je verhalen te lezen en wat maak je wat mee! Echt suuuuuper gaaf! De tijd zal wel voorbij vliegen, ik had het er vanavond nog met mijn ouders over! Je geniet met volle teugen lees is wel en dat is ook de bedoeling! Ik verheug me weer op het volgende verhaal! Geniet er van en heel veel plezier! Xxx
  7. Nanda:
    13 maart 2016
    Whaaa gaaf verhaal weer!!!