5. De tijd vliegt!

13 maart 2016 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Molo!

Leuk dat jullie er weer zijn!

Afgelopen week vloog voorbij, ondanks dat er niet veel bijzonders gebeurt is! Maandag stond in het teken van het eerste skype gesprek met onze begeleidster vanuit Nederland. Al snel werd duidelijk dat de 4 uurtjes die wij per week les geven, niet voldoende zijn. Hoe nu verder? Dat wisten we even niet! We zijn woensdag in gesprek gegaan met de sport coördinator om te praten over dit ‘probleem’. Al snel begon alles er steeds roze kleuriger uit te zien. Meer taken gericht op sport werden ons aangewezen, die wij tijdens onze kantoor uren kunnen gaan vervullen. YES, GEEN ROT KLUSJES MEER! Wij gaan ons bezig houden met het opstarten van een geheel nieuw mountainbike programma en het verbeteren van het hockey programma dat op dit moment nog niet erg populair is tijdens de naschoolse opvang uren. Van de 5 scholen is er nog maar één waarbij het hockey aangeboden wordt! Erg weinig dus en een grote winst in te behalen. Wij zullen gaan richten op diverse hockey oefeningen die aangeboden kunnen gaan worden, deze zullen wij gaan uitwerken in een map. Tevens zullen wij een trainers handleiding aan gaan bieden voor beginnende trainers/coaches, zodat zij leren omgaan met het begeleiden en dergelijke. Als iemand tips of informatie heeft en zou je ons willen helpen? Doe dit dan vooral! Zulke heldinnen zijn wij nou ook weer niet in hockey! In ieder geval erg leuk, een uitdaging rijker. Daarnaast blijft het programma wat wij opgericht hebben bij de jongste groep ons hoofd doel.

Afgelopen week was het in de bus af en toe een stuk gezelliger, een groep meiden vanuit Rotterdam (dans opleiding Codarts) zijn hier voor twee weken om de dans groepen te voorzien van workshops. Maandag hebben we aan kunnen schuiven bij een ontmoetings-lunch en gezellige praatjes worden er gemaakt. Aan het einde van de middag hebben we een dans voorstelling mogen bekijken wat ging over het spel Ganzenbord. Een hoop acteerwerk en diverse soorten dans kwamen aan de orde, ik heb me in ieder geval vermaakt!

Tot zo ver stage. Dinsdag is er een wonder gebeurt, ik heb m’n eerste voetbal training gehad. Dat was nog niet eens het bijzondere eraan, het uitzicht daarentegen.. Vanaf het veld had kon je de zon zien ondergaan achter de tafelberg, alleen daarom al zal ik elke training gaan. Daarnaast was de training hartstikke leuk, we werden hartelijk verwelkomt en hebben ons zeer goed vermaakt. Voetbal skills zullen de komende maanden geproduceerd worden hier in Kaapstad en dat op een van de betere voetbal velden van Zuid Afrika, een echt knollenveld. Volgende week mogen we weer, kijken of we de woensdag erna net zoveel spierpijn hebben als dat ik nu had!

Vrij snel was het alweer vrijdag, ja de tijd vliegt echt.. Ik sta er nog steeds verstelt van. Vrijdag was een echte chill dag. Weinig tot niets gedaan, op het boodschappen doen na. Wij kunnen ons gelijk opgeven voor het programma dom, dommer, domst, want deze slimbo’s gaan natuurlijk boodschappen doen tijdens de spits! Geloof me, de files in Nederland? Die stellen niks voor. ’s Avonds hebben we mogen aanschuiven bij een etentje in Loep street. Bram een Nederlandse jongen van hier was jarig geweest, samen met zijn huis genootjes en nog wat anderen zijn we hier gaan eten. Tevens hebben we gewacht tot we de dans vloer konden betreden, maar volgens mij had de kroeg daar deze avond geen zin in. Volgende keer maar weer!

Zaterdag zijn we met een taxi richting Paarl gereden. Hier hebben we een spice route ondernomen samen met een collegaatje van Amy Biehl en haar vriendinnen. Met z’n achten op pad naar onze eerste stop. De chocolade proeverij! Een en al plezier natuurlijk, eerst de pure chocolades (zelfs een met zeezout) en eindigen met de melk chocolades. Toen ze vroegen welke ik het lekkerste vond? Allemaal! Het chocolade proeven werd natuurlijk vervolgd door het wijn proeven. Als een echte wijn liefhebber (NIET DUS) heb ik plaats genomen aan de tafel. Als eerste 2 witte wijntjes, gevolgd door 2 rode wijntjes en als laatste nog een extra rode wijn. Wonder boven wonder, 3 van de 5 vond ik lekker! Vraag me niet hoe ze heten, dat weet ik niet uit m’n hoofd. Na deze wijnproef reeks zijn we vertrokken richting een restaurantje waar diverse Afrikaanse klassiekers geserveerd werden, zeiden ze. Uiteindelijk zaten we allemaal aan tafel, met een bord met biefstuk voor ons! Niet verkeerd moet ik zeggen! Hierna is de weg vervolgd richting de bier proeverij. Hier heb ik voor gepast! Wat achteraf maar goed bleek ook, van de 6 biertjes bleken er maar 2 te doen te zijn. Maar ze kunnen in ieder geval zeggen dat ze het hebben geprobeerd hé. Als laatste afgesloten met het proeven en eten van ijs. Chocolade ijs natuurlijk! Toen was het tijd om naar huis te gaan, de meeste winkeltjes gingen sluiten en ons volgende tripje stond op de planning. Eerst maar een taxi bestellen.. Maar wacht even, we zitten niet midden in Kaapstad. Geen taxi’s in de buurt en ook geen taxi’s die richting ons wilden rijden. We hebben ons bijna met 8 in één kleine auto gepropt, maar gelukkig kwam er net op tijd een taxi tevoorschijn op de app die ons veilig en wel thuis gebracht heeft. Met iets vertraging zijn we toen toch op ons volgende adres aangekomen. Alsof we voor ons vertrek nog niet genoeg carnaval gevierd hebben. Ons volgende tripje was namelijk richting See point, waar het jaarlijkse Cape Town Carnival georganiseerd was. Van half 8 tot half 10 hebben we langs de weg gestaan om de parade te bewonderen. Veel verschillende dans en drumband groepen zijn ons gepasseerd, allemaal met een eigen kleding stijl. De een nog mooier dan de ander! Ik had even het gevoel dat ik in Brazilië beland was, hier leek het ongelofelijk veel op. Leuk om mee te maken, maar minder leuk om weg te komen. Na 5 taxi’s die ons annuleerden omdat ze niet bij ons konden komen, hebben we voor de tweede keer op één dag na 1 uur lang wachten de taxi richting huis kunnen bemachtigen. Eenmaal thuis de auto gepakt richting de Macdrive en de avond geëindigd met een spelletje bij Anouk thuis.

Na lekker uitslapen hebben we ons weekend vandaag kunnen vervolgen. We zijn wezen winkelen, aangezien het geen strand weer was door de wind. Een shop centrum zo groot als 1000 Primark winkels bij elkaar heeft ons voor 5 uur lang bezig gehouden. Zelfs nog een stuk taart gehad, dat zo groot was als 4 stukken Limburgia vlaai bij elkaar. En me nu maar afvragen waarom ik zo’n dikke buik krijg! Vervolgens ook nog richting Kloof street gereden, om hier samen lekker uit eten te gaan. Nu past er echt helemaal niks meer bij in m’n buik! Een rustige maar vermakelijke dag dus.

Wederom veel nieuwe dingen mee gemaakt, zelfs te horen gekregen dat we eind maart mee gaan op een 4-dagen kamp met 130 kinderen. Ik ben erg benieuwd!!

Voor iedereen die bijna zover is, slaap lekker en snurk niet te hard (geldt ook voor jou pap!).

Tot de volgende keer maar weer!

Veel liefs en groetjes uit Kaapstad,

Marlieke

1. Sjouke:
    13 maart 2016
    Ohhhhhhhhhh die chocolaaaaa, welterusten, ga er over dromen
  2. Marcel:
    13 maart 2016
    Nou meid, dat snurken valt wel mee hoor :-)
    Ik dacht dat je een kort stukje zou schrijven, maar opnieuw weer een mooi verhaal uit je prachtige levenservaring in afrika. Veel suc6 deze week en geniet van activiteiten met de verschillende projecten en van je vrije tijd. Ook grappig te horen dat je veel moet wachten op bus en taxi, zo kun je af en toe even rustig genieten en beseffen dat je met een prachtig avontuur bezig bent. Het is mooi dat je die momenten krijgt waardoor alles niet zo snel voorbij vliegt.. Dat doet het hier wel in ons hextische landje waardoor het nu al weer bijna 5 weken geleden is dat we je in het vliegtuig hebben gezet. Nogmaals pas goed op jezelf en genieten van alle mooie dingen die je daar onderneemt. Veel liefs van ons en een paar dikke kussen voor het slapen gaan xxxx, trouwens ik denk dat je slaapt, want ik kan je hier horen snrkn.... :-) of heb je skype nog open staan? xD Sweet dreams Xx
  3. Helma:
    14 maart 2016
    Marlieke, weer bedankt voor je enthousiaste verhaal.
    Nog heel veel mooie dagen gewenst!
  4. Paul:
    14 maart 2016
    Tja, 4 uurtjes stage per week............mwah das wel te doen en voor de rest ☀️, hahahaha. Maar niettemin, ook het ontdekken van de cultuur en natuur hoort daarbij (anders ga je niet zover stage lopen). Voor hockey, kijk eens op http://www.knhb.nl (o.a. materialenbank en dan funkey voor verenigingen) : leuke speelse oefeningen beschreven en getekend. Succes ermee en blijf genieten!!
  5. Hilly:
    14 maart 2016
    Wat een mooi verhaal. Wat een proeverijen heb je gehad. Genieten! De dikke buik train je er wel af. Lieve groet Hilly en Jos.
  6. Liedeke:
    14 maart 2016
    Prachtig meid, mooie verhalen weer, veel liefs
  7. Erna:
    Hoi die Marlieke,
    Wat fijn om te lezen dat het je goed gaat in het warme zuiden ;)
    Geniet ervan. Voor je het weet zit je weer in ons kikkerlandje!
    Groetjes Erna
  8. Gerty:
    19 maart 2016
    Hey Marlieke, super gaaf allemaal! Veel plezier nog en geniet ervan!
    X Gerty